Kolumnit

Kolumni: Dieselin hinnassa on petettyjä lupauksia

Dieselautoilijat ovat tyrmistyneet, kun he ovat tankanneet autojaan. Diesel, joka on käytännössä polttoöljyä, maksaa jopa enemmän kuin bensiini.

Dieselautojen omistajat maksavat kuitenkin autoistaan käyttövoimaveroa. Se on luotu, jotta dieselpolttoaineen vero on voitu pitää hieman bensiiniveroa alhaisempana.

Ei ole ihme, että hintasuhteet saivat aikaan kansalaisaloitteen dieselveron poistamisesta. Se on saanut nopeasti toistasataatuhatta allekirjoitusta.

Dieselin hinta ja kansalaisaloite synnyttivät aiheellisen keskustelun liikenteen verottamisesta. Hallitus ja uusien niin sanottujen haittaveron vaatijat eivät ole syyttömiä dieselin hintaan.

Dieselin veroa on kaiken aikaa kiristetty lähemmäksi bensiinin veroa. 2000-luvulla dieselveroa on korotettu 75 prosenttia. Sipilän hallituskin korotti veroa, vaikka hallitus ohjelmassaan lupasi, että teollisuuden kustannuksia ei koroteta.

Diesel on suuri kustannus perheiden lisäksi kotimaiselle tuotannolle. Se on suurin yksittäinen kuljetuskustannus. Dieselvero tekee suomalaisista tuotteista kalliita, synnyttää työttömyyttä ja alentaa verotuloja.

Sipilän hallitus kiristi polttoaineiden verotusta, kun niiden maailmanmarkkinahinnat kävivät pohjalukemissa. Veron tasoon piti palata, jos markkinahinnat kohoavat. Lupauksesta ei pidetty kiinni. Mutta eihän tasavallan edellinenkään hallitus pitänyt lupauksiaan eikä noudattanut ohjelmaansa.

Liikenteen verotusta on kiristetty, jotta valtion kirstuun kerättäisiin lisää ropoja. Perusteluja päällekkäisille veroille on haettu milloin tarpeena verottaa tuontia ja milloin haittojen ehkäisynä.

Kun liikenne ”tuottaa” nyt valtiolle noin 8 miljardia euroa vuodessa, verotulot myös naulitsevat liikenne-, ilmasto- ja veropolitiikan. Henkilöautojen keski-ikä on yli 10 vuotta ja niiden keskimääräinen arvo on 3 600 euroa. Tilastot kertovat karua kieltä siitä, mihin suomalaisilla on varaa maksaessaan nykyisiä veroja. Uusia vähäpäästöisiä autoja ostetaan vähän.

Poliittisessa jargonissa leijutaan pilvissä ja puhutaan muun muassa sähköautoista. Ei tavallisilla suomalaisilla ole varaa ostaa 120 000 euron sähköautoa, eikä valtiolla ole varaa menettää autoilusta kerättäviä verotuloja.