Kolumnit

Kolumni: Kanta-Hämettä kyykytetään nyt olan takaa

Kuvaaja: Pekka Rautiainen
Kuvaaja: Pekka Rautiainen

Hämeenlinnan kaupunginjohtaja Timo Kenakkala on istunut tunnollisesti pääradan parantamismahdollisuuksia pohtineessa viisikossa yhdessä Helsingin, Tampereen, Vantaan ja Lahden johtajien kanssa.

Kun nyt sitten lopulta ruvettiin päättämään jostain, hänelle näytettiin ovea: radanvarren kaupunkeja ei päästetäkään mukaan uuteen hankeyhtiöön. ”Ehkä sitten myöhemmin.”

Enemmistöomistaja valtion suostumuksella Helsinki, Tampere ja Vantaa saavat näin sopia keskenään Kanta-Hämeen halki kulkevan ja alueelle elintärkeän pääradan suunnitelmista.

 

Hämeenlinnaa ja Kanta-Hämettä kyykytetään olan takaa ja mennen tullen. Se on ”välialueiden” osa, kun isot kaupungit alkavat pelata samaan maaliin.

Radanvarren kaupunkien tyly sivuuttaminen viestii kuitenkin pelisilmän puutteesta ja sytyttää koko jättihankkeeseen epäluottamuksen ja kauniisti sanoen ketutuksen liekin.

Toivottavasti tämän tökerön manööverin syy on käytännöllinen: kiire. Hankeyhtiö halutaan monestakin syystä perustaa vielä tällä hallituskaudella. Voi tietysti kysyä, miksi tämäkin asia piti jättää vaalikauden kalkkiviivoille.

Toinen vaihtoehto on, että isot kaupungit suunnittelevat nyt jotain, joka ei miellytä radanvarren kaupunkeja. Siihen voi viitata Tampereen pormestarin Lauri Lylyn kommentti, että suunnittelun lähtökohtana on edelleen tunnin junayhteys Tampereen rautatieasemalta Helsinki-Vantaan lentoaseman kautta Helsingin rautatieasemalle.

 

Radanvarsikaupungeille ja luultavasti pienemmillekin kunnille annetaan hyvin todennäköisesti vielä mahdollisuus liittyä hankeyhtiön omistajakuntaan, sillä projektiin kaivataan myös niiden rahoja.

Siinä vaiheessa Hämeenlinnan ja Riihimäen täytyy olla hereillä. Vaikka neuvotteluasema on heikonpuoleinen, mitä tahansa ehtoja ja lupauksia ei pidä niellä. Kyse on Kanta-Hämeen tulevaisuudesta.

Tampereen ja Helsinki-Vantaan välistä uutta suoraa oikorataa ei tule ryhtyä edes selvittämään. Se olisi Kanta-Hämeen näkökulmasta silkkaa rahan ja ajan haaskausta. Isoja kaupunkeja kiihottava ajatus upouudesta pikaradasta kaatunee viimeistään sen mahdollisen toteutusaikataulun hitauteen.

Lue myös: Hämeenlinna ja Riihimäki ulos pääratayhtiön ensimmäisestä vaiheesta – Finavia tulossa hankeyhtiön osakkaaksi