Kolumnit

Kolumni: Kenen kantti kestää, kenen henki on löyhin?

Kuva: Pekka Rautiainen

Et uskalla!

Kaksi sanaa, joilla ihmislapsen (ja täysi-ikäisenkin) saa ohjattua tekemään jotain älytöntä.

Nyt trendinä näyttää olevan autojen väistely vähällä piti -hengessä. Sen slogan voisi kuulua: Kenen kantti kestää pisimpään, kenen henki on löyhin?

Erityisesti Hattulassa ja Janakkalassa lapset ovat viime aikoina aiheuttaneet kauhua hyppimällä liikkuvien autojen eteen.

 

Ennen nettiaikaa yllyttäminen tapahtui pienissä porukoissa. Nyt siitä on tullut maailmanlaajuista. Ideoita tarjoillaan valmiina pöytään.

Vuonna 2014 Logan Paul teki videon, joka teki hänestä nettipersoonan. Yhdysvaltalainen puikkaa keskellä tietä auton ohi, hyppää haarahypyllä toisen yli ja liimautuu tienpintaan kolmannen menopelin ali. “Jos pystyt väistämään auton, pystyt väistämään myös pallon”, mies laukoo kameralle ennen tempaustaan.

Moni epäilee videon todenperäisyyttä. Se on kuitenkin katsottu somessa miljoonia kertoja. Ja valtaosa uskoo silmiään. Ketkäs ovat palloja väistelevä kohderyhmä? Ketkä pelaavat vaikka polttopalloa?

 

Nykyään yllyttämistä kutsutaan somessa haasteeksi. Joku siis haastaa muita tekemään jotakin.

Jotta väki tuntisi yhteenkuuluvuuden tunnetta ja saisi näennäistä arvostusta, pitää myös hurjimpiin haasteisiin vastata.

Helpoimmin haasteeseen tarttuvat he, joilla ei ole itsesuojeluvaistoa tai pokkaa kieltäytyä ryhmäpaineen alla: lapset ja nuoret.

Ehkä vaarallisten tempausten tärkein juttu on saada huomiota.

Miksi muuten maailmalla tehdään stuntteja pilvenpiirtäjien katoilla? Kuten somessa suosittu kiinalainen Wu Yongning, jonka vuoden 2017 videossa hänen otteensa lipeää 62. kerroksessa. Video jäi 26-vuotiaan viimeiseksi. Haasteen takia.

 

Mitä pitäisi tehdä tai sattua, että autojen eteen loikkiminen ei päättyisi veriseksi renkaanjäljeksi jäiselle asfaltille?

Kenen on vastuu, jos näin käy? Ei ole vaikeaa arvata, ketä syytetään ensimmäisenä.

Tieliikennelain mukaan ajoneuvo on voitava pysäyttää edessä olevan tien näkyvällä osalla ja kaikissa ennalta arvattavissa tilanteissa. Ehkä luotto siihen on liian kova, että autoilijat ajavat aina rajoitusten mukaan ja heidän hoksottimensa ovat aina terässä.

Varmaa kuitenkin on, että yliajosta kuljettaja ei selviä pelkillä sakoilla, jos hänet todetaan syylliseksi. Se kalvaa häntä lopun ikää.