Kolumnit

Kolumni: Lentokoneiden ilmastorikollisia ei pysäytä kukaan – Vastuu on kuluttajalla, koska poliitikot eivät tee tarpeeksi

Tämä on viimeinen ilmastorikokseni.

Näin kirjoitti eräs tuttavani Instagram-päivityksessään, jossa hän ilmoitti lähtevänsä toiselle puolelle maapalloa pariksi kuukaudeksi.

Tein itse hiljattain Sitran elämäntapatestin, joka laskee hiilijalanjäljen. Pärjäsin hyvin siihen asti, että laitoin kyselyyn lentokertani. Niitä on ollut tänä vuonna seitsemän. Yksi lento säästyi, kun en lentänyt kahden ulkomaanmatkan välissä takaisin Suomeen. Laiha lohtu.

Olen ilmastorikollinen. Miksi kukaan ei pysäytä minua?

Lentäminen on halvempaa kuin koskaan, ja ala kasvaa huimaa vauhtia. Se on myös vapaamatkustaja ilmastonmuutoksen torjunnassa.

Matkustusmuotona lentäminen on ympäristön kannalta haitallisin. Lentoliikenteen hiilidioksidipäästöt ovat 3–5 prosenttia kaikista maailman päästöistä. Silti sen polttoaineita ei veroteta, eikä kansainvälisistä lennoista makseta arvonlisäveroa.

Lentomatkustamisen hinnan on pakko nousta, vaikka valtiot kuinka haluaisivat edistää turismia ja vientiä. Taas pitäisi ottaa oppia Ruotsista. Länsinaapurissa otettiin huhtikuussa käyttöön uusi lentovero, joka vaihtelee lentomatkan pituudesta riippuen lähes 40 euroon asti.

Ei summa ketään oikeasti estä lentämästä, mutta se voi pysäyttää miettimään. Laskelmien mukaan uusi vero voisi vähentää matkustajien määrää jopa 600 000:lla vuosittain, eli päästövähennyksiä tulisi noin kaksi prosenttia.

Suomessa on mietitty esimerkiksi uusiutuvien biopolttoaineiden käyttöä lentokoneissa, mutta verotuksesta ollaan hiljaa. EU-tasolla ei ole luvassa tiukennuksia alhaisten hintojen päästökauppaan ainakaan muutamaan vuoteen.

Lentomatkustuksen vähentäminen on myös ihmisten oma tehtävä, tietenkin. Globalisoituvassa maailmassa on silti yhä enemmän pakollisia työmatkoja ja sukulaisvierailuja ulkomaille. Suomen viennistä iso osa kulkee lentoteitse.

Vastuu lentoliikenteen päästöjen vähentämisestä on nyt kuluttajalla, koska poliitikot eivät ole tehneet tarpeeksi. Tämän on myöntänyt esimerkiksi valtiovarainministeri Petteri Orpo (kok.) (Ylen A-studio 8.10.).

Ruotsissa edes yritetään suitsia ilmastorikollisia, kun Suomessa vain heristellään sormea etelänlomailijoille. Ilmaston ei pitäisi maksaa siitä, että valtio pitää asemansa lentoliikenteen kilpailussa.

Tuoreimpia artikkeleita