Kolumnit

Kolumni: Merihädässä apu on vinssin ja vaijerin varassa

Kuva: Pekka Rautiainen
Kuva: Pekka Rautiainen

Norjalaisen Viking Sky -risteilyaluksen merihätä viime viikonloppuna osoitti jälleen, miten voimattomia ihmiset ovat luonnonvoimien edessä.

Loistoristeilijällä oli 1373 matkustajaa ja miehistön jäsentä, kun sen moottorit sammuivat ja alus alkoi myrskyssä ajautua kohti Norjan rannikkoa. Vaarana oli, että ohjauskyvytön alus olisi karille ajauduttuaan voinut kaatua.

Suomalaiskapteeni lähetti lauantaina iltapäivällä mayday-kutsun ja pyysi matkustajien evakuointia. Kovassa aallokossa ainoa pelastuskeino oli helikopteri, johon ihmisiä vinssattiin yksi kerrallaan. Pelastustyöt etenivät hädässä olevien kannalta toivottoman hitaasti. Vajaan vuorokauden aikana helikoptereilla kuljetettiin maihin 460 matkustajaa.

Jos alus olisi todella kaatunut, olisi uhriluku ollut karmea. Onneksi niin ei käynyt.

Viking Skyn hätä nosti mieleen 25 vuoden takaisen autolautta Estonian uppoamisen syksyisellä Itämerellä. Tuolloin myrskyn riepotteleman aluksen keulavisiirin irtoaminen aiheutti nopean uppoamisen. Laivalla olleista lähes tuhannesta ihmisestä pelastui vain 137.

Suurin osa pelastuneista noukittiin helikoptereihin meressä kelluneilta pelastuslautoilta, niiltä, jotka eivät myrskyssä kääntyneet ympäri ja täyttyneet vedellä. Apua odottaessaan monet hukkuivat tai paleltuivat kuoliaiksi. Läheskään kaikki eivät koskaan päässeet edes ulos laivasta.

Paikalle saapui myös monta muuta alusta, mutta myrskyssä vellovan aallokon vuoksi auttaminen oli lähes mahdotonta. Meressä edestakaisin sinkoilevia pelastettavia ei voitu lähestyä isolla aluksella liiskaamatta heitä.

Pilvenpiirtäjän kokoiselle risteilyalukselle astuessa on vaikea kuvitella, että se voisi kaatua tai upota. Eivät uskoneet Titanicinkaan matkustajat aikoinaan.

Pelastusvälineistöä laivoissa on, mutta niiden käyttökelpoisuus äärimmäisissä olosuhteissa on kyseenalainen. Toimivaa ja tehokasta tapaa siirtää ihmisiä myrskyävällä merellä aluksesta toiseen ei nähtävästi ole keksitty.

Pelastusharjoituksia järjestetään hyvän sään aikana, vaikka tyynellä merellä harvoin joudutaan merihätään. Sekin toki on mahdollista. Näin tapahtui Välimerellä, kun Costa Concordian kapteeni aiheutti vuonna 2012 haaksirikon ja laivan kaatumisen. Vaikka risteilijä oli kiinni Giglion saaren kallioissa, 33 ihmistä kuoli.