Kolumnit

Kolumni: Naapureiden kanssa kannattaa tulla toimeen

Kuvaaja: Pekka Rautiainen

Välttämättömyydestä kannattaa rakentaa vahvuus. Suomella ja Venäjällä on 1 300 kilometriä yhteistä maarajaa. Yleisesti ottaen naapureiden kanssa kannattaa tulla toimeen.

Venäjän presidentti Vladimir Putin piti viime viikolla perinteisen linjapuheensa. Aiempina vuosina ovat ohjukset sinkoilleet eri ilmansuuntiin, mutta nyt Putin käytti selvästi enemmän aikaa maan sisäisiin asioihin.

 

Öljyn hinta on korkealla, mutta maan talous on silti retuperällä. Tuottavuus ei riitä takaamaan kansan hyvinvointia.

Lisäksi päätös eläkeiän korottamisesta kuohuttaa.

Putinin suosio on laskenut pohjalukemiin. Vanhan kaavan mukaan jossain vaiheessa alkavat ulkopoliittiset toimet, jotta huomio sisäisistä ongelmista saadaan toisaalle.

 

Venäjän kohdalla nämä ulkopoliittiset toimet tiedetään. Krimin niemimaan ja itäisen Ukrainan tilanteesta tuntuu tulleen pysyvä, normaali olotila.

Seuraavaksi Putin voi katsella Baltian tai Valko-Venäjän suuntaan. Viekas valtioliitto Valko-Venäjän kanssa voisi antaa hänelle luontevasti jatkoaikaa presidenttinä matkalla kohti Neuvostoliittoa.

Valko-Venäjän kautta lähestytään maakaistaletta, josta on pääsy Itämerelle Kaliningradiin. Suwalkin käytävän naapureina ovat Nato-maat Puola ja Liettua.

Sotilasliitto Naton kanssa Venäjä ei tähän asti ole ollut suoraan vastakkain, vaikka kaikki konstit muuten ovat käytössä.

 

Tasavallan presidentti Sauli Niinistö on toiminut johdonmukaisesti ja hyvin suhteessa Venäjään ja Putiniin. Niinistölle on rakentunut merkittävä rooli sillanrakentajana Yhdysvaltojen, Venäjän ja Kiinan suhteissa.

Venäjän läheisyydellä on puolensa. Viennin ja matkailun näkökulmasta jo Pietarin alueella asuu enemmän ihmisiä kuin Suomessa. Jos keskiluokka Venäjällä kasvaa ja voi paremmin, sataa se myös Suomen laariin.

 

Kääntöpuoli on se, että läheisyys karkottaa ulkomaisia investointeja, vaikka turvallisuutta, sähköä ja vettä Suomessa riittää ja työmarkkinat toimivat kohtuullisesti.

Koillisväylän avaaminen niin kiinalaisille kuin venäläisille rahtilaivoille avaa mahdollisuuksia myös Suomelle.

Ratayhteys Jäämereltä toisi paljon taloudellisuutta toimeliaisuutta ainakin Perämeren satamiin.