Kolumnit

Kolumni: Pääradan hankeyhtiö on hyvä alku

Kuva: Pekka Rautiainen

On ollut huvittavaa seurata, millaista parranpärinää pääradan parantamisen vauhdittaminen on Kanta-Hämeessä poikinut heti sen jälkeen, kun hallitus viimein pani homman liikkeelle ja varasi rataremontin suunnittelun aloittamiseen 16 miljoonaa euroa.

Bernerin ja Orpon äskettäin esittelemää hankeyhtiömallia kritisoidaan muun muassa sillä perusteella, että pääratayhtiön vähemmistöosakkaiksi tulevat kunnatkin toimivat verovaroilla, valtion budjetin ulkopuoliset kustannuksetkin ovat kustannuksia eikä yhtiön perustaminen luo senttiäkään uutta rahaa.

No shit, Sherlock.

Yhtiömallin pihvi on siinä, että varsinaisen rakentamisen rahoittajiksi houkutellaan myös eläkevakuuttajia ja muita sopivia instituutiosijoittajia.

Kun infrahankkeet joutuvat kilpailemaan muustakin kuin budjettirahoituksesta, fakta-argumentit korostuvat ja kotiinpäinvedoksi kutsutun rakenteellisen korruption merkitys vähenee. Tämä suosii nimenomaan volyymeiltaan ylivertaista päärataa. Tähän asti liikennehankkeet ovat edenneet lähinnä siellä, mistä kulloinenkin liikenneministeri ja valtiovarainministeri ovat sattuneet olemaan kotoisin.

Entä onko väärin, että ratahankkeeseen osallistuvat jollain panoksella myös ne kaupungit, joita rata välittömästi hyödyttää? Tai että ne voivat maksaa osan osuudestaan siirtämällä hankeyhtiölle maaomaisuutta? Minusta ei.

Pääratayhtiön pääomittamiseen voi aivan perustellusti käyttää myös valtion sijoitusyhtiöihin siirrettyjä varoja. Kaikkea ei kannata polttaa löperöihin biotalousprojekteihin, tuleviksi hi-tech-ihmeiksi kuviteltuihin floppeihin tai valtio-omisteisten kriisiyhtiöiden seuraaviin osakeanteihin.

Kannattaa huomioida sekin, että vähintään 20 prosentin EU-rahoitus merkitsee miljardien hankkeessa valtavaa rahakasaa.

Budjettikehysten kiertäminen on toki omanlaistaan hämäystä ja itsepetosta – ja tuttua puuhaa myös nykyiselle oppositiolle. Viime hallitus iski imupillinsä sekä Valtion Eläkerahastoon että Solidiumiin ja kuppasi samalla valtion kassan lähes tyhjiin.

Seuraavaksi “pääratalaisten” on varmistettava, että ajatus uudesta suorasta Helsinki–Tampere-rautatiestä haudataan ja ettei samaan hankeyhtiöön ympättyä lentokenttärataa päästetä vahingossakaan pääradan lisäraiteiden edelle.