Kuva: Pekka Rautiainen
Kolumnit

Kolumni: Pysähdy Suomussalmella – ryssäkin pysähtyi

Jokohan tänään?

Eilen ei vielä ollut postilaatikossa kirjettä Pasilan poliisikonttorilta, mutta tulipahan lähes yhtä sapettava ilmoitus sähkön hinnannoususta ruotsalaiselta vesiputousfirmalta.

Kamera välähti uudenkiiltävän pakettiauton takalasissa juuri, kun olin päässyt hyvään vauhtiin sotahistoriallisessa esitelmässäni, joka koski Suomussalmen, Raatteen tien ja Juntusrannan taisteluja. Auton vauhtia saatoin vain arvailla.

Niinpä pysähdyin vanhan matkailulauseen mukaisesti Suomussalmella – pysähtyihän ryssäkin.

Käännyin takaisin tarkistaakseni, oliko nopeusrajoitus todellakin vaihtunut kahdeksasta kympistä kuuteen. Oli se. Kiroiluni kuului itärajalle saakka, ties johtiko jopa rajavalmiuden kohottamiseen.

Olin ajanut yli puolen Suomen läpi säntillisesti nopeusrajoitusten mukaan. Liikenne oli korpikainuulaisen hiljaista. Yhdeksi pieneksi hetkiseksi ehkä herpaannuin ja täällä sitä nyt odotellaan tuomiota syvenevän synkkämielisyyden vallassa.

En tuijota jatkuvasti nopeusmittaria lumisessa talvikelissä. Olin risteysalueella hiljentänyt, mutta en ihan riittävästi.

Epävarmuus on pahinta. Jos olen ajanut ylinopeutta, niin siitä vaan heti tänne karmeasta rikoksestani koituva lainmukainen rangaistus, mutta kun se sakko voi (toivottavasti!) jäädä taas tulemattakin.

Kamera välähti luonnollisesti vain yhdestä syystä: minun omastani. Se vaan nyt ei todellakaan löysässä hirressä roikkuvaa piintynyttä perfektionistia lohduta.

Taas päätän, että ei koskaan enää, ja sitten taas välähtää. Paljon ajava saa olla fakiiri, jotta välttyy näiltä jo viheliäisen veroluonteisilta välähdyksiltä.

Suunnittelen ajoreittini jo ennestäänkin sen mukaan, onko tien varressa linnunpönttöjä. Sitten tulivat vielä nämä katalasti vaanivat kamera-autot.

Tietysti voisin kuunnella kännyohjelman tolppavaroituksia, mutta sekin vie turhanaikaisen tolppien tiirailun tavoin huomion tärkeimmästä: liikenteeseen ja ajamiseen keskittymisestä.

Automaattinen liikennevalvonta on tehokasta ja joku viisas on siihen siirtymisestä päättänyt. Minä kuitenkin kutsun sitä tavallisten ja parhaansa mukaan turvallisesti ajamaan pyrkivien autoilijoiden kiusaamiseksi.