Kolumnit

Kolumni: Renkaat ja iskarit lujilla rapistuvilla sivuteillä

Facebookin ”Olen asunut/ minulla on mökki Hauholla ja ylpeä siitä” -ryhmässä on pysäyttävä kuva Mustilantieltä.

Joku on asettanut muita kulkijoita varoittamaan keskellä tietä olevaan reikään kuusenkarahkan ja korkean kepin, jossa liehuu vaalea muovipussi.

Itse olen tarkkaillut kuoppaa Hauhontiellä, hautausmaan kulmalla keväästä alkaen. Se näyttää teräväreunaiselta. Skootterin pyörä saattaisi jämähtää siihen.

Kevään kelirikon aikaan saman tien pahimpaan silmäkkeeseen ajettiin soraa ja se peitettiin päällysteellä. Tielle asetettiin tietyön merkki ja 50 kilometrin nopeusrajoitus, jotka ovat paikoillaan edelleen.

Hauhontie ei ole edes heikoimmasta päästä. Ei tarvitse kuin kääntyä Hauhontaustantielle niin jo kuoppa toistaan tervehtii. Tällaisia teitä on Suomessa varmasti kymmeniätuhansia kilometrejä.

Liikennevirastolla ja ely-keskuksella on kätevä palautekanava, jossa voi kartalle ruksia kuopan/ kuoppien paikan ja liittää vaikka kuvan. Toisinaan näyttäisi, että palautteella on vaikutusta. Ainakin pahimpiin paikkoihin tulee ensiapua. Mutta vain ensiapua.

Kunnat ja valtio ovat lirissä tie- ja katuverkon rapistuessa. Korjausvelka kasvaa koko ajan. Raha ei riitä edes nykytilanteen ylläpitoon, saati sen parantamiseen, vaikka nyt eletään talousnousun huippua.

Hädin tuskin saadaan ylempi tieverkko kuten moottoritiet ja valtatiet ylläpidetyiksi siedettävässä kunnossa.

Vaikea keksiä, mistä rahaa kaivettaisiin lisää teihin, kun taloudessa menee heikosti. Tuskinpa enää tulisi kysymykseen sellainenkaan, että työttömyystöinä tämmöisiä hommia teetettäisiin niin kuin joskus vuosikymmeniä sitten.

Pitäisikö apuun huutaa EU:ta? Matkaillessa huomaa, että esimerkiksi Kreikassa ja Italiassa yhden, jos toisenkin tienpätkän kunnostuksen on ainakin osittain rahoittanut EU.

Miten olisi meillä? Jokin sopiva EU-ohjelma ehkä löytyisi, josta avustusta voisi hakea. Ensin pitäisi kuitenkin tehdä valtakunnallinen suunnitelma vaikkapa kymmeneksi vuodeksi eteenpäin.

Tavoitteena pitää olla korjausvelan lyheneminen, ei ainoastaan nykytilanteen ylläpito. Homma on syytä aloittaa Etelä-Suomesta, jossa liikennekin on vilkkainta.

Tuoreimpia artikkeleita