Kuva: Pekka Rautiainen
Kolumnit

Kolumni: VR:n touhu ei kestä kriittistä tarkastelua

Kun aloin syksyllä 2017 pendelöidä junalla Riihimäen ja Hämeenlinnan väliä, en olisi hevin uskonut, kuinka vaikeaksi ja epävarmaksi näinkin lyhyen pätkän kulkeminen muodostuisi. Etenkin paluumatkat ovat tökkineet kaiken aikaa.

Eikä kyse ole vain minuuttien myöhästelystä. Välillä juna on ollut myöhässä kymmenen minuuttia tai vartin, välillä puoli tuntia. Joskus koko vuoro on peruttu. Milloin matkantekoa hidastaa toisen junan ongelma, milloin liikenteen sotkee ratalaitevika, milloin ei toimi veturi, milloin juuttuu ovi.

Jos käy niin onnettomasti, että taivaalta tulee hiukan lunta, kaikki aikataulut ovat saman tien solmussa.

Asemilla kiukkua on lisännyt VR:n tiedotuslinja. Yhtiö ilmoittaa viivästymisistä viime tipassa tai ei lainkaan, ja usein uudetkin “arvioidut saapumisajat” pettävät. Korvauksia VR:ltä on käytännössä turha hakea.

VR on tavannut syyttää epäonnistumisistaan puutteellista raidekapasiteettia ja radasta vastaavaa Liikennevirastoa eli nykyistä Väylävirastoa. Se on asian toinen puoli.

Toinen puoli on se, että kun huonolla radalla toimii huono operaattori, lopputulos on skandaalimaisen surkea.

Loputtoman munailun jatkaminen on mahdollista vain monopoliyhtiölle, jonka ei tarvitse välittää kilpailijoista – eikä siksi asiakkaidenkaan mielipiteistä – ja joka voi ”tehostaa” toimintaansa yksinkertaisesti palvelua supistamalla ja heikentämällä, muun muassa junavuoroja vähentämällä.

Ja kuka määrittelee esimerkiksi ostoliikenteen “oikean” hinnan ilman kilpailua?

Samaan aikaan VR:n ystävät ja yhtiön erityisaseman puolustajiksi hönötetyt poliitikot levittävät harhaanjohtavia kauhukuvia kilpailun avaamisesta ja “yksityistämisestä”.

Ainoa taho, joka tässä on ollut jotain yksityistämässä, on VR itse. Se yksityisti omat kunnossapitotoimintonsa myymällä VR Trackin syksyllä Norjaan.

Odotan mielenkiinnolla raideliikenteen monopolin päättymistä. Huonommaksi ei tilanne voi sen myötä mennä. Hyvässä lykyssä Suomeen saadaan vielä junaliikennettä kehittävät terveet markkinat.

”Kiskoilla on aina kesäkeli”, kuului VR:n takavuosien slogan. Nykyään näin valheellisesta mainonnasta saisi vastata markkinatuomioistuimessa.

Asiasanat

Tuoreimpia artikkeleita