Kolumnit

Kuluttajansuojaa

EU:n uuteen pakettimatkadirektiiviin ollaan ymppäämässä matkanjärjestäjälle korvausvastuu matkailijan kokemasta mielipahasta. Miten arvioidaan mielipahan määrä? Jos miettii turisteja lomakohteissa, ei käy kateeksi matkanjärjestäjiä.
 
Oulun seudulla tutkitaan kummallisia moottoririkkoja. Alueella on ilmennyt useita selittämättömiä autojen jakohihnaongelmia, joihin syylliseksi epäillään tienpäällysteiden kiviainesta. Jos tienpäällyste todetaan syylliseksi, onko tienpäällysteen toimittaja kenties korvausvastuussa?
 
Jos kuluttajansuoja kuristaakin rehdisti toimivia yrityksiä, on se toisaalta kädetön niissä tapauksissa, kun yritys ei edes halua toimia hyvien tapojen mukaisesti.
 
Esimerkki elävästä elämästä: eräs tietyntyyppisiä lämmityslaitteita kauppaava firma myi tuotteen asiakkaalle. Lupasi ripeän toimitusajan, joka lähes saman tien siirtyi kuukaudella. Viikon päästä tilauksesta asiakkaalle tuli kuitenkin lasku, jonka asiakas maksoi. Samaan aikaan toimitus viivästyi toimitusajasta vielä toisellakin kuukaudella. Kun asiakas viimein ehkä kuukauden päästä saa tuotteen, niin hän voi sen jälkeen anoa hyvitystä myöhästyneestä toimituksesta, tai vaihtoehtoisesti hän voi myös purkaa kaupan, jos ei halua enää odottaa.
 
Kyseiselle asiakkaalle onkin herännyt kysymys, mitä näillä (tuhansien) ostajien rahoilla oikein tehdään? Kun rahat ovat myyjällä, kiire loppuu siihen. Onko tämä tarkoituksellista? Tälläkin hetkellä samainen firma mainostaa samoja tuotteita, vaikka mitä ilmeisimmin niitä ei ole saatavilla.
Varmin tapa jäädä kuluttajana ilman minkäänlaista korvausta on ottaa vakuutus. Silloin voi olla varma, että mitä tahansa tapahtuukin, juuri sitä vakuutus ei korvaa.
 
Hevosharrastajana olen kuullut legendaarisia tarinoita hevosvakuutuksista. Erityisen tarkkana täytyy olla, jos ottaa vakuutuksen siltä varalta, että hevonen vahingoittaa toisen omaisuutta.
Huolellinen hevosenomistajahan haluaa ottaa vakuutuksen siltä varalta, että kaikista varotoimenpiteistä huolimatta polle karkaa, ja törmää ohiajavaan autoon. Mutta, nyt tarkkana, vakuutuksessa lukee pienellä präntillä, että vahinko korvataan vain siinä tapauksessa, että on tapahtunut huolimattomuus. Eli tarhan portti on ehkä unohtunut auki, ja hevonen karkaa, tai hevonen pääsee irti, kun omistaja pitelee sitä huolimattomasti.
 
Jokaisen järkihän sanoo, että vakuutus otetaan siltä varalta, että kaikista varotoimista huolimatta vahinko tapahtuu. Tässä tapauksessa, jos omistaja on ollut huolellinen, eikä ole jättänyt porttia auki, ei vakuutus korvaakaan! Käsittämätöntä. Eli jos vahinko sattuu, kannattaa olla ”huolimaton”.
 
Yksi asia kuitenkin on varma. Jos ostat kiinalaista, pätee ainakin toimimattomuustakuu. Laittelin viikonvaihteessa led-valot marraskuun pimeyteen. Ostin valot viime vuonna, ja muuntaja oli jo silloin valmiiksi rikki. Nyt, kun laitoin virran päälle, vain osa valoista syttyi. Jos ajattelen positiivisesti, niin parempi edes puolet valoista, kuin ei valoa ollenkaan…