Kolumnit

Kun väistötilasta tulee pysyvä opinahjo

Koulunkäynti väistötiloissa on arkea yhä useammalle koululaiselle. Erityisesti Hämeenlinnassa, mutta myös koko Kanta-Hämeessä väistötilojen käyttö on yleisempää kuin valtakunnassa keskimäärin.

Ylen keräämistä ja viime viikolla julkaisemista tiedoista käy ilmi, että Kanta-Hämeen koululaisista 12,8 prosenttia käy koulua parakissa tai muussa väistötilassa. Hämeenlinnassa väistössä on noin viidennes peruskoululaisista.

Luvut eivät mairittele, vaikka niistä ei voikaan suoraan päätellä, että koulut olisivat täällä erityisen huonossa kunnossa. Väistötilojen runsas käyttö voi kertoa myös siitä, että koululaisille on järjestetty korvaavia tiloja ehkä herkemmin kuin muualla maassa.

Enää ei puhuta välttämättä siitä, että väistöön joudutaan, vaan joissakin tapauksissa sinne päästään. Muutama vuosi sitten esimerkiksi Hämeenlinnan yhteiskoulussa vanhemmat suorastaan taistelivat siitä, mikä luokka pääsee sisäilmaongelmien riivaamasta Hätilän koulurakennuksesta kentällä nököttäviin, sisäilmaltaan terveisiin parakkeihin.

Selvää kuitenkin on, että korjattavaa, purettavaa ja rakennettavaa riittää moneksi vuodeksi. Tämä myös tarkoittaa sitä, että väistötilat eivät monelle koululaiselle olekaan enää tilapäinen, vaan pysyvä opinahjo. Syntymässä on kokonaisia parakkisukupolvia, joihin myös oma lapseni lukeutuu. Menossa on kuudes kouluvuosi, joista viides parakissa.

Kaupungin investointiaikataulua tutkiessa näyttää siltä, että lapseni käy koko lopun peruskoulunsa parakissa. Tosin Hämeenlinnan yhteiskoulussa parakkeihin sijoitetut oppilaat käyvät esimerkiksi ruokailussa ja joillakin oppitunneilla naapurissa olevassa Tuomelan peruskorjatussa koulurakennuksessa.

Jokainen, joka on joutunut evakkoon kotoaan tai työtiloistaan tietää, että vaatimattomampiinkin olosuhteisiin on helppo sopeutua, kun tietää sen olevan tilapäistä.

Mutta entä, kun parakit eivät olekaan vuoden tai parin välivaihe?

Antaako tiloiltaan tiivis ja pihapiiriltään ankea parakkikoulu koululaisille yhtä hyvät valmiudet kuin moderni oppimisympäristö, joista Kanta-Hämeessäkin on jo useampi esimerkki?

Siinä voisi olla hyvä tutkimusaihe esimerkiksi jollekin graduaan tekevälle opettajaopiskelijalle.

Tuoreimpia artikkeleita