Kolumnit

Lehtien maksumuureista valittaminen on yhtä hölmöä kuin se, että vaatisimme kaupasta maitoa ilmaiseksi

Kuva: Pekka Rautiainen
Kuva: Pekka Rautiainen

Olen tällä viikolla käynyt useamman kerran ruokakaupassa ja maksanut mukisematta ostokseni.

Kävin myös vaihdattamassa talvirenkaat autooni ja maksoin tästäkin lystistä, itse asiassa vieläpä oikein mielelläni.

On hienoa, että joku hoitaa puolestani asian, jota en itse osaa, ehdi tai viitsi.

On itsestäänselvyys, että maidosta pitää maksaa kaupassa. Jokainen tietää, että kuitatessamme laskun, maksamme paitsi itse hyödykkeestä, myös kaikesta siitä työstä, jonka ansiosta maitopurkki löytyy kaupan kylmäkaapista.

Sille, että maitopurkin kuljettaa kassan läpi maksamatta, on nimikin: se on varastamista.

Tätä taustaa vasten viikoittain silmille lyövä valitus verkkolehtien maksumuureista tuntuu täysin absurdilta.

Monet tuntuvat ajattelevan, että koska verkossa julkaistu lehtijuttu sisältää itselle tärkeää tai mielenkiintoista tietoa, pitäisi sen olla vapaata riistaa ja kaikkien luettavissa.

Se on yhtä kummallinen ajatus kuin se, että vaatisin, että tilattava ja painettu lehti pitäisi tuoda postilaatikkooni päivittäin maksutta. Tai että valittaisin siitä, että en saa tilata verkkokaupasta haluamiani kirjoja ilmaiseksi.

Olen miettinyt pääni puhki, mistä tämä erikoinen käsitys on peräisin. Siitäkö, että verkossa julkaistut Yleisradion uutiset ovat maksuttomia? Vai siitä, että iltapäivälehtien juttuja voi vapaasti lukea verkossa?

Ylenkään uutiset eivät ole ilmaisia. Niiden lukemiseksi ei tilausmaksuja tarvita, sillä maksamme palvelusta verovaroin. Kahden valtakunnallisen iltapäivälehden ansaintalogiikka taas on aivan erilainen kuin vaikkapa paikallis- tai maakuntalehtien.

Lehtien maksumuurit ovat olemassa siksi, että journalismi on työtä siinä missä maidontuotantokin. Lehden julkaiseminen taas on bisnestä siinä missä maatalous.

Hyvin tehty juttu vaatii ammattitaitoa, aikaa, ajatusta, työvälineitä ja alustan, jossa juttu julkaistaan. Ja työntekijä on aina palkkansa ansainnut.

Suurin osa ihmisistä myös arvostaa ammattilaisten tekemiä juttuja.

Ne jotka eivät halua maksaa, tyytyvät muihin kanaviin – jotkut ehkä pelkkien sosiaalisen median keskustelujen seuraamiseen. Ne ovat kulutusvalintoja ne.