Kolumnit

Loppuvuodesta syntyminen heijastuu koko elämään

Kuva: Pekka Rautiainen
Kuva: Pekka Rautiainen

Lapset kehittyvät eri tahtiin, mutta etenkin esikoulussa ja alakoulun ensimmäisillä luokilla erot voivat olla suuriakin.

Tässä kohtaa kehityseroihin voi vaikuttaa merkittävästi se, jos lapsi on syntynyt alkuvuodesta.

Samalla luokalla olevilla lapsilla voi olla lähes vuoden ikäero. Tytöt kehittyvät nopeammin kuin pojat, joten erot voivat joissain tapauksissa olla suuriakin.

Loppuvuodesta syntyneet lapset joutuvat ottamaan takamatkaa kiinni monessakin asiassa, joista koulussa menestyminen on vain yksi.

Tämä takamatka voi heijastua koko loppuelämään, kuten tuore brittitutkimus (HS Tiede) kertoo.

Laajassa brittitutkimuksessa tutkittiin yli miljoonan brittilapsen terveystietoja.

Tutkimus tuli siihen johtopäätökseen, että loppuvuodesta syntyneet lapset ovat merkittävässä määrin suuremmassa riskiryhmässä sairastua masennukseen myöhemmin elämässään. Tutkimuksen mukaan riski on 30 prosenttia suurempi kuin alkuvuodesta syntyneillä.

Luku on hätkähdyttävä.

Tutkijat arvioivat masennuksen aiheutuvan huonosta koulumenestyksestä, joka on yleisempää loppuvuoden lapsilla.

Suomessakin on tutkittu samaa aihetta.

Turun yliopiston tutkimuksissa todettiin loppuvuoden lapsien saavan adhd-diagnoosin jopa 64 prosenttia todennäköisemmin kuin alkuvuodesta syntyneiden.

En väitä olevani alan asiantuntija, mutta tuttavapiirissäni on sittemmin aikuistuneita lapsia, joille on peruskoulussa soviteltu adhd-diagnoosia.

Vaikka olen aiemmin pohtinut, että kyse on ollut ylidiagnosoinnista, kaikki nämä hienot herrasmiehet ovat loppuvuoden lapsia.

Moni varmasti miettii kahvipöydässä, että yksinkertainen ratkaisu asiaan olisi se, että loppuvuonna syntyneet lapset aloittaisivat ensimmäisen luokan vasta seuraavana lukukautena.

Se ei ole Suomessa ihan niin yksinkertaista.

Lykkäyspäätöstä varten tarvitaan neuvottelut lapsen vanhempien, esiopetuksen henkilökunnan, esiopetuksen erityisopettajan, perhepalvelukeskuksen psykologin ja koulupsykologien sekä johtavien erityisopettajien kesken.