Kolumnit

Mediakriitikko ei jaksa lukea juttua, saati lehteä

Kuva: Pekka Rautiainen
Kuva: Pekka Rautiainen

Hämeenlinnalainen kaupunginvaltuutettu Pasi Vesala (sd.) esitti eilen mielenkiintoisen kysymyksen sosiaalisessa mediassa: Mikä paikallismediaa vaivaa?

Vesalan mukaan jutut ja varsinkin otsikoinnit ovat pääosin negatiivisesti sävytettyjä. Vesala argumentoi, että nyt KU (Hämeenlinnan Kaupunkiuutiset) otsikoi painetussa lehdessä, että Metallica-vieraista yöpyi hotellissa vain 13 prosenttia.

Kaupunkiuutisen 21. elokuuta ilmestyneen jutun pääset lukemaan tästä linkistä (sivu 10).

 

Kaupunginvaltuutettu kyseli, olisiko totuudenmukaisempaa kertoa, että Hämeenlinnan hotellit olivat loppuunmyyty?

Sosiaalisen median lakien mukaan keskustelu ryöpsähti valloilleen. Iisakki Kiemunki linkkasi heti palstalle uutiskriteerit, joista ensimmäinen – siis Wikipedian (!) mukaan – on negatiivisuus, toinen raadollisuus.

Tässä vaiheessa keskustelun suunta ei enää muuttunut, vaikka joku muistutti, että nehän ovat kaksi eri asiaa; kuinka moni Metallican konsertissa olleista yöpyi hotellissa ja mikä oli hotellien huonetilanne samana päivänä. Jäljelle jäi siten vain alkuperäinen väite, paikallismedian negatiivisuus, vaikka sillä ei mitään tekemistä todellisuuden kanssa olekaan.

Totta kai keskustelussa myös arveltiin, että ehkä toimittajan puurot ja vellit ovat menneet sekaisin. Paitsi että eivät olleet. Ilmeisesti kommentoija ei ollut viitsinyt lukea koko juttua tai sitten hän ei sisäistänyt tekstiä. Jutussa nimittäin kerrottiin, että kyselytutkimuksen mukaan Tampereella hotellissa majoittui noin 2 700 vierasta, kun taas Hämeenlinnassa noin 2 400.

 

Lisää kierroksia some-keskustelu sai pian Riihimäeltä. Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Miia Nahkuri (sd.) pohti, että “näin naapurikaupungista seurattuna tuntuu hassulta, että tuon kaltaisesta tapahtumasta saadaan aikaan negatiivista uutisointia näin paljon.” Miksi Sponsor Insight Finlandin tutkimustulosten esittely on Nahkurin mielestä negatiivista uutisointia?

Kaupunginvaltuutettu Vesala palasi vielä kommentoimaan, että nyt ei ihan kaikki ole mukana imagon rakentamisen mukaisissa talkoissa. Eipä tosin taida olla osa sosiaalisen median vaikuttajistakaan.

Perusteeton ja aiheeton jänkkäys negatiivisuudesta vailla totuudenmukaisuutta luo nimittäin mielikuvia.

KU kun kertoi samassa lehdessä mm. iloisesti hymyilevästä hevipäälliköstä, kesäteatterin hyvästä tuloksesta, eskarilaisten maksuttomasta korisryhmästä, Popinosta, hyväntekeväisyydestä, mun Hämptonista, keskiaikafestivaalien ennätysyleisöstä ja niin edelleen. Mutta se on somessa soma unohtaa.

Lue Kaupunkiuutisten juttu: Keskimääräinen Metallica-vieras kulutti Kantolan ulkopuolella noin 44 euroa