Kolumnit

Miksi kaikki päärataan liittyvät asiat hoidetaan amatöörimäisesti päin hanuria?

Kuva: Pekka Rautiainen
Viki Salonen. Kuva: Pekka Rautiainen

Joku minua viisaampi voisi kertoa, miksi kaikki pääradan parantamiseen tähtäävät asiat hoidetaan aina amatöörimäisesti päin hanuria, olipa hallituspohja mikä tahansa.

Suurilla ratahankkeilla perustellusta kolmen miljardin ”tulevaisuuspaketista” irtoaisi helposti pieni siivu edes tärkeimmän ratahankkeen suunnitteluun. Mutta ei.

Sen sijaan hallitus kiristää suunnittelurahoja kunnilta ja on juuri munaamaisillaan mahdollisuudet pienempiinkin EU-avustuksiin. Isot EU-rahat eli tulevan rahoituskauden varsinaiset rakentamistuet missattiin jo aiemmin.

Rautatiehehkutuksestaan huolimatta Marinin hallitus on luvannut pääradan ja Turun radan suunnitteluyhtiöille yhteensä vain suunnilleen ne samat reilut sata miljoonaa, jotka Sipilän hallitus siirsi emoyhtiölle vuosi sitten Nesteen osakkeiden muodossa.

On tämä uskomatonta taapertamista vuodesta toiseen.

Sipilän hallitus jätti pääradan ilman suunnittelurahoja ja hajotti pääratalaisten edunvalvonnan nostamalla rataremontin vaihtoehdoksi uuden suoran radan Tampereelta Helsinki-Vantaalle. Vasta vaalikauden lopulla hallitus esitteli hankeyhtiömallin, jolla raidehankkeita voitaisiin toteuttaa valtion budjettikäsittelyn ulkopuolella. Samalla rouva Berner sekä herrat Lyly ja Vapaavuori päättivät potkaista Hämeen pääratakaupungit ulos päärataneuvotteluista. Koko fiaskon kruunasi Sipilän hallituksen järjetön viime hetken ero, joka kaatoi hankeyhtiöiden perustamisen.

Nykyinen hallitus käynnisti hankeyhtiöneuvottelut vasta myöhään syksyllä ja yrittää nyt runnoa sopimusta läpi kuin käärmettä pyssyyn, vaikka ratkaisevat asiat – ratalinjaus ja kunnille lankeavat maksuosuudet – ovat yhä auki. Kuntien maksajanroolin lainmukaisuuttakin selviteltiin vielä viime viikolla, neljän kuukauden kahvittelun jälkeen.

Jostain syystä ministeriössä on myös kuviteltu, että kaikki mahdolliset kunnat lähtisivät raidesuunnitelmien maksumiehiksi. Millä perusteella esimerkiksi Oulu ryhtyisi rahoittamaan Helsingin ja Tampereen välisen radan parantamista? Ei millään. Ei Hämeenlinnakaan maksaisi Pohjanmaan radan lisäraiteiden suunnittelusta.

Jos pääratayhtiön pihtisynnytys menee puihin, hallituksen on ryhdyttävä kantamaan sille kuuluvaa vastuuta, sitouduttava yleis- ja ratasuunnitelmien rahoittamiseen ja jätettävä EU-tukihakemus ajoissa eli kolmen viikon sisällä.

Lue myös: Päärataneuvottelut uhkaavat päätyä mahalaskuun – Hankeyhtiön kohtalo ratkeamassa

Päivän lehti

26.2.2020