Kolumnit

Minä minä -asenne tekee pahaa jälkeä liikenteessä

Kuva: Esko Tuovinen
Kuva: Esko Tuovinen

Jokainen tekee joskus virheitä, eikä siihen kannata tuskastua – ainakaan liikenteessä.

Silloin jälki voi olla rumaa tai jopa kohtalokasta.

Rattiraivo aiheuttaa liikenteessä useita vaaratilanteita.

Yleensä ihminen äkkipikaistuksissaan tekee erittäin huonoja päätöksiä ja liikenteessä äkkiliikkeistä on seurauksena helposti onnettomuus.

Hermonsa menettäneet liikenteessä kulkijat näyttävät yleensä keskisormea, tööttäilevät, ajavat puskurissa kiinni tai vilkuttelevat valoja.

Vakuutusyhtiö Lähi-Tapiola on tutkinut liikennekäyttäytymistä.

Yli puolet kyselyyn vastanneista kertoi, että kun ratin takana hermo palaa, alkaa valojen vilkuttelu ja auton äänitorvi huutaa.

Viidesosa suomalaisista kertoi hermostuvansa liikenteessä vähintään melko usein.

Kyllähän tämä näkyy liikenteessä.

Yrität ajaa rampilta moottoritielle, motarilla ajava saattaa yhtäkkiä kiihdyttää nopeutensa niin, ettet pääsekään enää siihen väliin, mihin sekunti sitten ajattelit ajavasi.

Kaikkia kuljettajia ottaa joskus päähän, kun edellä ajava matelee alinopeutta tai kun joku ajaa moottoritiellä jatkuvasti vasenta kaistaa.

Suomalaisessa liikennekulttuurissa tööttäilyä käytetään yhä usein mielenilmauksena.

Laillisesti auton äänimerkkiä saa käyttää vain kahdessa tilanteessa.

Kun ohitat, saat käyttää tööttiä, mutta vain taajaman ulkopuolella ja valoisaan aikaan.

Saat käyttää äänitorvea myös silloin, kun sen käyttö ”vaaran välttämiseksi on tarpeen”.

Et kuitenkaan saa käyttää äänimerkkiä turhaan.

Periaatteessa turhasta äänitorven käytöstä voi rapsahtaa 50 euron sakko, mutta tuskin tätä on koskaan langetettu.

Meidän jokaisen liikenteessä liikkujan on helpompi havaita toisten virheet kuin nähdä korjattavaa omassa toiminnassa.

Kaikkien turvallisuuden vuoksi olisi kuitenkin tärkeää, että jokainen liikenteessä liikkuja keskittyisi hoitamaan oman osuutensa mahdollisimman hyvin ilman ylilyöntejä.

Päivän lehti

30.10.2020

Fingerpori

comic