Kolumnit

Ministeri antoi potkut itse pääpirulle

Kenkää ja ulos! Liikenneministeri Merja Kyllönen (vas.) ei antanut Liikenneviraston pääjohtajalle Juhani Tervalalle armoa.

Ministeri julisti topakkaan tyyliin, että pääjohtaja ei tee töitään ja siksi hän saa potkut. Kyllönen korosti olevansa Tervalan esimies, käskyttäjä ja ministeriönsä herra.

Luottamuspulaa oli syventänyt peräti roolien sekoittuminen: Kyllösen todistuksen mukaan pääjohtaja kuvitteli olevansa ministeri.

Käsikirjoitus eteni tästä eteenpäin kuin brittiläisessä politiikkaa irvailevassa komediassa. Niissä, joissa juonimalla pudotellaan päitä.

Tervala ei ollutkaan vain ministeriä leikkivä kovapää. Julkisuuteen valui tietoja, joiden mukaan Liikenneviraston tilit ovat sekaisin ja tarkassa tutkinnassa.

Seuraavaksi ministeri Kyllönen pääsi henkäisemään Ylen tv-uutisissa. Hän puhui viraston henkilökunnan suulla ja kertoi työntekijöiden tuskan helpottaneen, kun pahasta pääjohtajasta päästiin eroon.

Ministeri Kyllönen teki itse itsestään pelastajan, sankarin.

Kun pääjohtajan pahat teot summaa yhteen, ei käteen voi jäädä kuin yksi kysymys:

Miten tällainen laiska pääpiru on voinut edetä pitkällä virkaurallaan aina viraston johtajaksi asti?

Brittikomedian piirteitä sisältävien potkujen käsikirjoitus on huolellista työtä. Helsingin Sanomien mukaan juonta oli kirjoittamassa ministerin apuna hänen ministeriönsä kansliapäällikkö Harri Pursiainen.

Pursiainen ja Tervala eivät tule toimeen keskenään. Ja kas kummaa, tällä kertaa tapahtumia ei selitäkään hyvät veljet vaan vihan veljet.

Kaikki saatiin näyttämään ministerille niin aurinkoiselta, että jopa media innostui kehumaan Kyllöstä. Näin sitä pitää hallita ja johtaa, virkamiehiä kurittaa!

Ministerillä oli oikeus erottaa Tervala. Sen Kyllönen teki ja hän muisti jopa perustella ratkaisunsa luottamuspulalla.

Jotain Kyllöseltä jäi tekemättä: Hän ei antanut Tervalalle kirjallista varoitusta, millä olisi tässä tilanteessa erityistä painoarvoa.

Eduskunta penkoo Tervalan potkuja. Ratkaisu oli rankka, joten eduskunnan asia onkin tehdä työnsä.

Ministeri käytti valtaansa ja se on siinä.

Käsikirjoituksesta on paljastunut vasta puolet. Politiikan pelisääntöjen mukaan Kyllönen valitsee Tervalan seuraajan.

Se on tietysti varma nakki, ettei virastoon voi päätyä mistään yhtä kelvotonta ykköspomoa.

Olisiko mitenkään mahdollista, että Liikenneviraston johtoon löytyisi Kyllösen puolueen, vasemmistoliiton, jäsenkirjaa kantava diplomi-insinööri?

Jos näin käy, Kyllönen on mestaripeluri.

Entä jos Tervalan seuraaja olisi vieläpä Kyllösen tavoin nainen!