Kolumnit

Monopoliyhtiöllä on hankala kaksoisrooli – Veikkauksen pitäisi myydä pelejä ja suojella meitä niiltä

Kuva: Pekka Rautiainen
Kuva: Pekka Rautiainen

Uhkapelit ja viina ovat Suomessa niin vaikeita asioita, että molemmille on perustettu valtion monopoliyhtiö pitämään niiden ongelmakäyttöä kurissa.

Samaan aikaan niiden pitäisi kuitenkin myös myydä tuotettansa ja tehdä rahaa valtiolle.

Tuloksena on hankala kaksoisrooli, jossa etenkin Veikkaus on kompastellut pahoin.

 

Veikkaus ei ole ensimmäistä kertaa vaikeuksissa hyvin aggressiivisen pelimarkkinointinsa takia.

Vuonna 2015 pelimonopoli joutui taipumaan rahapelejä valvovan Poliisihallituksen edessä ja hillitsemään peliensä markkinointia kauppojen kassoilla. Käytännössä tyrkyttäminen kiellettiin ja markkinointi sallittiin vain niille asiakkaille, jotka osoittivat itse kiinnostusta peleihin.

Peliautomaattien sijoittelusta on puhuttu parin vuoden ajan. Useimmissa maissa ne kuuluvat kasinoille, mutta Suomessa peliongelmainen ei voi käydä ruokakaupassa kohtaamatta pelikonetta. Seura-lehti selvitti, että automaatteja on sijoitettu eniten köyhimmille asuinalueille.

Kesäkuussa kohuttiin Keno-mainoksesta, jossa pelaaminen rinnastettiin päivittäiseen kahvinjuontiin ja viimeinen niitti oli nyt lopetettu Toto-mainonta, jossa “terapeutti” suositteli pelaamista.

Lisää aiheesta: Veikkaus laittaa osan mainonnastaan tauolle – Toimitusjohtaja: “Olemme tehneet virheitä”

 

Pelimonopolille on laissa vain yksi tarkoitus: haittoja aiheuttavan pelaamisen vähentäminen. Myös EU hyväksyy vapaata kilpailua rajoittavan monopolin vain tällä perusteella.

Markkinoinnissa runsasta pelaamista ei saisi kuvata myönteisesti. Mutta mitä muutakaan Veikkaus voisi tehdä, sillä sen odotetaan myös tuottavan rutkasti voittoa.

Rahat toki käytetään hyvään tarkoitukseen, mutta se ei poista sitä perusongelmaa, että iso osa hyvästä tehdään peliongelmaisten kustannuksella.

 

THL vaati huhtikuussa, että rahapelien mainontaa pitäisi rajoittaa ja että sääntelyn pitäisi olla samanlaista kuin muilla haitallisilla tuotteilla kuten alkoholilla.

Alko ei juuri pidä itsestään meteliä julkisella foorumilla. Viinaa ei saa mainostaa, mutta toisaalta monopoliyrityksen elämä on siitä helppoa, että valtaosa asiakkaista valitsee sen tuotteet joka tapauksessa.

Millaista olisi elämä ilman Veikkauksen mainoksia ja joka kaupassa kiliseviä pelikoneita? Tuskin ainakaan nykyistä huonompaa, veikkaisin.