Kolumnit

Näpit irti Pirkka-oluestani

Kuva: Pekka Rautiainen
Kuva: Pekka Rautiainen

Kaikkea se hallitus on ohjelmaansa kirjannutkin. Se aikoo hillitä päivittäistavarakauppojen ylivoimaista neuvotteluasemaa lainsäädännöllisin toimin ja mainitsee tässä yhteydessä ns. private label -tuotteet.

Niitä ovat esimerkiksi Pirkka- ja Rainbow-tuotteet. Niitä myydään usein vähän halvemmalla kuin ns. merkkituotteita.

Kaupan omien merkkien hintaetu vastaaviin merkkituotteisiin verrattuna perustuu mm. suuriin hankintaeriin ja pienempiin markkinointikustannuksiin.

Kesko ja S-ryhmä ovat jo hämmästelleet private label -tuotteiden nostamista hallitusohjelmaan.

Myös kuluttajat ovat huolestuneet, sillä nämä Pirkat ja Rainbowt ovat usein ns. halpatuotteita. Pienituloisilla ei välttämättä ole varaa muuhun. Sitä paitsi halpamerkit eivät laadultaan ole useinkaan sen heikompia kuin muut vastaavat.

Päivittäistavara ry:n mukaan halpamerkkien osuus päivittäistavarakaupan myynnistä on noin neljännes.

Hallitus selittää, että haluaa parantaa viljelijöiden asemaa ruokaketjussa ja edistää ketjun sisäistä vuoropuhelua.

Maatalousministeri Jari Lepän (kesk.) erityisavustaja Risto Lahti tarkentaa (Yle 3.6.), että kirjauksella haluttiin alleviivata poliittista tahtoa siihen, että elintarvikeketjun kaikki osapuolet pärjäävät.

On vaikea kuvitella, että halpamerkit voitaisiin kieltää tai pistää niille lisää veroa, koska monelle ruoan hinnalla on oikeasti merkitystä. Tuskinpa vasemmistolainen hallitus päätyy rankaisemaan vähävaraisia nostamalla tietoisesti ruoan hintaa.

Hallitusohjelmaan kirjaus on epäilemättä päätynyt keskustan ehdottamana.

On totta, että päivittäistavaraketjuilla on ylivertainen neuvotteluasema varsinkin pienempiin tuottajiin verrattuna. Tätähän mm. viljelijät ovat valittaneet jo vuosia.

Maatalous painiskelee suurissa kannattavuusongelmissa. Tuottajalle ei marketissa myydystä maitolitrasta jää kuin senttejä käteen. Silti isojen ketjujen halpatuotteisiin puuttuminen tuntuu mahdottomalta.

Pikemminkin kotimaisten tuotteiden markkinointia ja brändäystä tulisi tukea. Kuluttaja voi myös ostopäätöksiä tehdessään pohtia, kenen selkänahasta isojen päivittäistavaraketjujen halpuutukset on otettu.