Kolumnit

Nyt halutaan asumaan veden äärelle kerroksiin

Olen aina ihmetellyt, miksi Helsingin Merihakaa pitäisi karttaa asuinpaikkana. Viimeksi viime viikolla siellä asuva arkkitehti väitti, että Merihakaa vihataan.

Eivät ainakaan kaikki vihaa. Onhan se inhottua 1970-luvun betonibrutalismia, mutta se on myös kaupunginosa ihan meren rannalla ja kaikkien mahdollisten palveluiden äärellä. Ostaisin sieltä heti asunnon, jos rahat piisaisivat.

Lähettyville nousee Kalasataman uusi asuinalue, joka on arkkitehtuuriltaan monimuotoisempi, mutta yhtälailla korkeata rakentamista. Siellä asunnot ovat vielä kalliimpia.

Sijainniltaan vastaavia kaupunginosia sovitellaan nyt melkeinpä joka kaupunkiin. Hämeenlinnassakin vihdoin on ymmärretty, että ikkunasta pitää näkyä vettä ja että palvelujen pitää olla lähellä.

Merta ei ole tarjota, mutta järvenrantaa riittää. Näyttää siltä, että parhaillaan keskustaan nouseva Asemanranta kiinnostaa myös asunnonostajia.

Asemanrannasta kaupunkilaiset, myös poliitikot ovat olleet aika yksimielisiä. Sinne nousee suhteellisen korkeita kerrostaloja ja hyvä niin.

Olisi todella hienoa, jos rautatieaseman tyhjäkäynnillä olevasta rakennuksesta saataisiin jonkinmoinen toimintakeskus Asemanrantaan. Kaupunkihan on havitellut sitä omistukseensa.

Vielä hienompaa on, jos kaupungilla on joskus rahaa rakentaa kevyen liikenteen silta Asemanrannasta Lukiokadulle.

Seuraavaksi harkintaan tulee linja-autoaseman alueen rakentaminen. Asemakaavaa jo tehdään tontinluovutuskilpailun voittaneen Lehto Groupin ehdotuksen pohjalta.

Myös linja-autoaseman alueelle nousee varsin korkeita taloja. Se merkitsee, että moni Palokunnankadun varressa asuvista menettää ainakin osan järvimaisemastaan.

Tämä on vanhan, historiallisen kaupungin ongelma. Joku aina kärsii, kun uutta ruvetaan kehittämään.

Tuoreemmissa kaupungeissa, esimerkiksi Keravalla tai Seinäjoella on ihan sama, jos 1970-luvun laatikko puretaan 2010-luvun korkeamman laatikon tieltä.

Lehto Group korostaa rakentavansa edullisesti, koska esimerkiksi kylppärit tulevat valmiina elementteinä tehtaalta.

Se ei saa merkitä tylsää bulkkituotantoa. Siitä on kaavoitusvaiheessa pidettävä huoli.