Kolumnit

Ota kaveri mukaan lenkille – jos tahdot

Kuva: Pekka Rautiainen
Kuva: Pekka Rautiainen

Viikko sitten ajaessani työpaikalle juttukeikan jälkeen huomasin jotain hymyilyttävää. Kaksi lenkkeilevää naista nauroi aurinkoisesti hölkkäilyn lomassa.

Siitä tuli mieleen, että en ole käynyt vuosiin juoksulenkillä treenikaverin kanssa. Lukioaikoina tuli käytyä juoksemassa ympäri Hämeenlinnaa välillä isommallakin porukalla.

Kaverin kanssa juostessa tuli samalla juteltua milloin mistäkin ja aika meni nopeammin. Fyysisen kunnon kohoamisen lisäksi mielentila koheni, kun omat huolet ja murheet sai jaettua lenkkeilyn lomassa.

Juoksimme yleensä selkeästi pidempiä lenkkejä kuin olisin yksin jaksanut. Kaverin edessä ei kehdannut liian ajoissa luovuttaa.

Iltalehti uutisoi vuonna 2017 tutkimuksesta, joka julkaistiin tiedejulkaisu Nature Communicationsissa. Tutkimus seurasi yli miljoonaa kuntoilijaa viiden vuoden ajan.

Tutkimuksessa tultiin tulokseen, että ystävän seurassa kuntoilu parantaa liikuntatuloksia. Tulokset paranivat, kun haluttiin päihittää kaverin juoksuaika tai painonnostotulos.

Tutkimuksessa jopa kannustettiin julkaisemaan treenipäivityksiä sosiaaliseen mediaan. Sen mukaan kuntoilu on “sosiaalisesti tarttuvaa” joten liikuntahalut leviävät helposti ystäväpiirissä.

Somessa pitää tosin varoa, ettei vertaile omaa vartaloaan Instagramin fitness-tähtien kanssa.

Helsingin Sanomien toimittaja Pinja Päivänen kertoo kolumnissaan (HS 16.7.), että huippuunsa viritetyt kropat näyttävät epärealistisen hyviltä, mutta se ei välttämättä kerro suorituskyvystä.

Fyysisellä kunnolla on muitakin ulottuvuuksia kuin lihasmassan määrä.

Nykyään lenkkeilen hieman harvemmin, ja lähes aina yksin. Siinä hyvä puoli on se, että tulee tarkkailtua oman kehon vointia tarkemmin ja on aikaa järjestellä omia ajatuksia.

Salilla käyn 2–3 kertaa viikossa, välillä myös treenikaverin kanssa. Silloin huomaan, miten paljon itsestään voi puristaa irti toisen painostaessa nostamaan vielä yhden toiston.

Toisaalta yksin treenatessa ei ole riippuvainen muiden aikatauluista. On hyvä, että treenimotivaatio löytyy myös itsestä, eikä pelkästään ulkoisista voimista.