Kolumnit

Pakina: Aina pitää olla aikaa nokosille

Kuva: Pekka Rautiainen
Kuva: Pekka Rautiainen

Olen saanut isävainaaltani huomattavan perinnön: hyvät unenlahjat.

Olen käyttänyt perintöä tuhlaillen ja kursailematta koko elämäni ajan. Olen ottanut lukemattomat nokoset ja tuhannet tupluurit lähestulkoon ajasta ja paikasta riippumatta.

Tämän pakinan aiheenkin keksin sohvalla juuri ennen nukahtamista.

Kirjoittamiseni saattaa ihan kohta keskeyttää asettautuminen sohvalle toimituksen hiljaisessa huoneessa, jonne tästä kohta taas vaivihkaa hiippailen.

Kerrassaan mikään ei lisää niin paljon myöhäisen iltapäivän työtehoa kuin 15 minuutin torkahdus noin kello 14. Silti asiaa eivät välttämättä kaikki kiireiset (= ahkerat ja tunnolliset) ymmärrä. Protestanttinen etiikka on kaiken turhan väsymyksen ja tehottomuuden alku sekä juuri.

Nukkumisurani alkoi, kun äitini pakkasi jättiläisvauvansa eli minut vaaleasinisiin vaunuihini ja vei ulos – oli pakkasta tai ei, yleensä 1960-luvun alussa oli.

En tietystikään muista noista ajoista mitään, koska olin pieni ja nukuin melkein koko ajan. Siitä se kuitenkin alkoi. Lapsuudesta periytyy kaikki, nukkuminenkin. Ylivoimaisesti mieluiten nukun edelleenkin ulkona.

Armeijassa nukuin parhaiten RUK:n oppilaana Homeperseensuolla. Edelleenkin muistelen kaiholla syyskuivaa tähtikirkasta pakkasyötä, jonka syliin oli autuaallista taivasalla oikaista.

Sotilaallisiin erityistaitoihini kuului nukkuminen selkä suorana taktiikan ja muiden sotataitojen oppitunneilla.

Painajaiseni on unettomuus, joskus saatan nähdä unta siitä, että en saa unta. Jos olen nukkunut huonosti, niin mikään ei toimi. Ymmärrän totisesti unettomia.

Niinä iltoina, kun uni ei tule, olen tullut ehkä nukkuneeksi liikaa alkuillasta. Nukkuminen on taito, joka on opeteltava tarvittaessa ärhäkkään herätyskellon kanssa. Herääminen on puolet levosta.

Puolen tunnit nokoset ja toisinaan lyhyemmätkin tekevät iltapäivällä terää, mutta pariksi tunniksi alkuillasta uuvahtanut on jo lähellä pilata seuraavan yönsä. Toki oikeaan unettomuuteen on tuhansia syitä.

Keväällä taas kovin ajankohtaisessa kuntoilussakin on parasta palauttelu ja ennen kaikkea täysin tyhjänpäiväinen loikoilu juuri ennen nukahtamista.

Nukkukaa hyvin, eläkää paljon.