Kolumnit

Passi ja hammasharja mukaan lisämaksutta

Lentoyhtiöiden lippujen hinnoittelu on johtanut siihen, että käsimatkatavaroiden kanssa taiteilusta on tullut lentomatkustajille varsinainen taiteen laji.

Koska halvimpien lippujen hintoihin ei enää välttämättä kuulu yhtään ilman lisämaksua ruumaan menevää matkalaukkua, moni ajattelee säästävänsä pakkaamalla kaiken käsimatkatavaroihin. Jos matkalipun on saanut hankittua muutamalla kympillä, harva on halukas maksamaan toista mokomaa matkatavaroista.

Tämä on johtanut siihen, että lentokoneen sisätilat ovat nykyisin tupaten täynnä pieniä lentolaukkuja, reppuja ja muita nyssäköitä. Koneissa käytävät ruuhkautuvat ja lentojen lähdöt viivästyvät, kun jokainen yrittää etsiä tavaroilleen paikkaa.

 

Käsimatkatavaroiden sallittu määrä ja paino vaihtelevat lentoyhtiöittäin ja osin myös lipputyypin mukaan. Kannattaa siis tutustua huolellisesti oman lentoyhtiön ja -lipun rajoituksiin, ettei kentällä tule ikäviä yllätyksiä ja huomattavaa lisämaksua.

Yleisesti käsimatkatavaroissa on voinut olla yksi, tiettyihin mittoihin mahtuva lentolaukku ja esimerkiksi pieni käsilaukku.

Itse tutustuin lomamatkallani ensimmäistä kertaa joissakin lentoyhtiössä käytössä olevaan tapaan, jossa käsimatkatavaroissa kulkeva matkalaukku jätetään koneen rappusten juureen ruumaan pakattavaksi ja koneesta poistuttaessa se otetaan jälleen mukaan koneen ulkopuolelta.

Käytäntöä on perusteltu rajallisella tavaratilalla ja koneeseen nousun sujuvoittamisella. Koneen matkustamoon siis otetaan vain esimerkiksi istuimen alle mahtuva käsilaukku.

Toistaiseksi tämä on vielä ilmaista, mutta ainakin Ryanair on jo ilmoittanut muuttavansa käytäntöjään marraskuun alusta alkaen. Tuolloin pienestäkin matkalaukusta on maksettava lisämaksua.

 

Avaimet matkatavarapelleilyn lopettamiseen ovat lentoyhtiöillä.

Ryhtiliike olisi paikallaan. Kaikkein selkeintä olisi, jos lipun hintaan sisältyisi aina yksi ruumaan menevä laukku.

Myös käsimatkatavaroiden koko- ja painorajoituksista voisi pitää kiinni nykyistä tiukemmin. Mitä merkitystä on esimerkiksi 8 kilon rajoituksella, jos lähtöselvityksen jälkeen voi ostaa käsimatkatavaroihinsa tax freestä kilokaupalla lisää painolastia?

Eri asia sitten on, onko yhtiöillä oikeasti muutoshalua, vai onko kilpailu niin kovaa, että ainakin näennäisesti halvin hinta halutaan tarjota keinolla millä hyvänsä.

Päiväkohtaisia uutisia

syyskuu 2018
ma ti ke to pe la su
« elo    
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930