Kolumnit

Puhtaampi omatunto irtoaa parilla kympillä – Lentomatkustuksen päästöjen hyvittäminen ei silti yksin riitä

Kuva: Pekka Rautiainen
Kuva: Pekka Rautiainen

Viime kuussa aiheutin muutamassa päivässä yhteensä 383 kiloa hiilidioksidipäästöjä.

Lensin ensin Helsingistä Pariisiin: noin 178 kiloa. Pariisista Lontooseen selvisin vajaalla 52 kilolla, mutta paluumatka Helsinkiin lisäsi taakkaa noin 153 kilolla. Näin kertoo kansainvälisen siviili-ilmailujärjestön ICAO:n päästölaskuri.

Tämän vuoden hiilijalanjälkeni ei näytä hyvältä, ja vuosi ei ole edes puolessa välissä.

Onneksi sain puhdistettua omaatuntoani huokeaan 55 euron hintaan. Sen verran maksoin, jotta sain kompensoitua lentopäästöni.

Lentomatkailun päästöt mietityttävät yhä useampia, kun kesälomamatkat lähestyvät. Ahdistusta voi vähentää kompensoimalla lentomatkan aiheuttamia hiilidioksidipäästöjä.

Käytännössä tietty summa laitetaan päästöjä vähentäviin projekteihin, kuten metsitykseen, tuulivoimaloihin tai soiden suojeluun. Arvion lentomatkan päästöistä ja niiden hyvittämiseen vaadittavasta rahamäärästä voi laskea erilaisten päästölaskureiden avulla.

Myös esimerkiksi matkatoimistot ja lentoyhtiöt tarjoavat matkustajille päästöjen kompensoimiseen erilaisia vaihtoehtoja, joita mainostetaan helpoiksi ja vaivattomiksi. Finnairilla voi tukea päästövähennysprojektia tai ostaa biopolttoainetta. Summat vaihtelevat muutamista euroista vähän yli 60 euroon.

Vapaaehtoista lentomaksua voi myös maksaa esimerkiksi haluamalleen ympäristöjärjestölle tai kompensaatiomaksujen välittämiseen erikoistuneelle yritykselle. Vaihtoehtoja on lukemattomia, ja lisää tulee koko ajan.

Voimmeko siis vaan jatkaa lentämistä vanhaan malliin, jos päästöt voi hyvittää? Emme tietenkään. Kompensointi ei poista hiilidioksidia ilmakehästä, vaikka raha kuinka menisi puiden istuttamiseen.

Lentomatkustusta on pakko vähentää, jos ilmastonmuutosta halutaan edes hidastaa. Mikään lentomatkustajan maksama rahasumma ei riitä, ennen kuin ilmastopolitiikka saadaan tavoitteiden tasolle. Kompensaatiomaksu on hyvä ensiapu, mutta se ei poista ongelmaa.

Vaikka kaikki raha ilmastotoimien hyväksi on paikallaan, isoin hyöty päästövähennysmaksuista on ihmisen omalletunnolle.