Kolumnit

Suomalaisten kodit ovat jo tavarataloja, joihin ei mahdu enää uusia tavaroita

Kuva: Pekka Rautiainen
Kuva: Pekka Rautiainen

Minun täytyy suureksi häpeäkseni myöntää, etten ole käynyt reilun viikon kuluttua viisi vuotta täyttävässä kauppakeskus Goodmanissa kuin muutaman kerran. Olen ostanut kauppakeskuksesta koko sen historian aikana vain yhden kupin kahvia.

En ole käynyt juuri muissakaan kauppakeskuksissa, koska ne eivät yksinkertaisesti kiinnosta minua. Ideaparkista Lempäälästä ostimme joskus vuonna nolla kirjahyllyn, mutta siihen jäi sekin tuttavuus.

Minua siis tuskin nähdään torstaina avatussa jättimäisessä Triplassa. Ei minua ole nähty myöskään vuosi sitten avatussa Redissä tai missään muussakaan kauppakeskuksessa.

Tuskin olen paljon menettänyt.

En minä kauppakeskuksia vastusta, mutta ne eivät vain ole minua varten.

Minulla on vapaa-aikanani muutakin tekemistä kuin maleksia näissä ostoshelveteissä, enkä ole koskaan pitänyt shoppailusta.

Minulla on jo niin paljon tavaraa, ettei uuden ostaminen kerta kaikkiaan kiinnosta. Yritän päinvastoin päästä vanhastakin eroon, vaikka se vaikeaa onkin.

Käytän mieluummin vanhat vaatteeni loppuun ja ostan ihan pakollisen pikkukaupoista tai kirpputoreilta.

Vähät rahani käytän pintamuotia mieluummin elämyksiin ja erilaisiin palveluihin.

En usko olevani yksin ajatuksineni, vaikka uusia kauppakeskuksia avataankin Suomeen koko ajan.

Vielä niihin riittää väkeä, mutta kuinka moni kauppakeskus on enää hengissä vuonna 2030?

Kauppakeskusten kilpailu kiristyy lähivuosina, elleivät ne uudista nopeasti konseptiaan. Asiakkaat haluavat panostaa mieluummin palveluihin ja elämyksiin kuin tavaraan. Jos keskukset alkavat tarjota elämyksiä, voi meikäläinenkin vielä innostua.

Uskon, että kauppakeskuksetkin alkavat kierrättää lähitulevaisuudessa. Ilmastonmuutos vaikuttaa jo nyt vahvasti meidän elämäämme ja yhä useampi haluaa elää mahdollisimman ekologisesti.

Ruotsalainen ReTuna kaupittelee jo nyt vain kierrätykseen tuotuja tuotteita tuunauksen jälkeen.

Ei kulu montakaan vuotta, niin suomalaiset seuraavat perässä. Vai olisiko meistä keksimään kokonaan oma konsepti?