Kolumnit

Talouskolumni: Päästöjä vastustetaan jopa lisäämällä niitä

Ilmakehän hiilidioksidin kasvattaminen on haitallista maapallolle.

Ratkaisut ovat olleet näennäisiä ja jopa vahingollisia. Omat ja verokarhun taloudelliset edut on valjastettu ratsastamaan ilmastopolitiikalla.

EU lähti hakoteille luomalla päästökaupan. Myös mahdollisimman puhtaasta tuotannosta tehtiin pahe. Ryhdyttiin suosimaan ulkomailta tuotuja ja suurilla päästöillä valmistettuja tuotteita.

Lämmöntuotannon fossiiliset polttoaineet voidaan kohtuullisessa ajassa korvata vain ydinvoimalla. Suomessa tuuli- ja aurinkovoiman tuotanto hiipuu juuri silloin, kun sähköä tarvittaisiin eniten kylminä talvipäivinä.

Pientuotannosta ja niin sanotuista älyverkoista ei ole paljon apua, koska juuri huipputarpeen aikaan sähkön kulutusta ei voida siirtää.

Kaukolämmön suosiminen lämmitysmuotona on itsepetos. Kaukolämpö tuotetaan fossiilisilla polttoaineilla.

Metsänomistajien etujen ajajat näkevät fossiilisten polttoaineiden ainoana korvaajana puun. Taas ne, jotka vaativat kovimmalla äänellä päästöjen alentamista, vastustavat hakkuita ja puun polttamista.

Puun käyttöä voidaan lisätä, sillä Suomessa on enemmän puuta kuin koskaan ja metsät kasvavat nopeammin kuin koskaan. Tukkien ja kuitupuun kaataminen voimaloiden kitaan olisi kuitenkin hulluutta.

Kotimaisilla risuilla ei lämmitetä suurimpia kaupunkeja. Metsien ekologiaa ei pidä tuhota keräämällä metsistä kaikki risut ja kannot.

Osmo Soininvaaran ehdotus pienistä modulaarisista ydinvoimaloista on harvinainen järjen ääni Vihreän liiton piiristä. Voimaloiden tuottamasta energiasta menee nykyisin puolet harakoille, vaikka tämä energia voitaisiin käyttää lämmittämiseen.

Mikseivät luottamustehtävissä toimivat edustajamme tee tällaisia ehdotuksia?

Sähköautoista puhuvat eniten ne, jotka eivät juuri aja autoa, ja Elon Musk.

Suomen maantieliikennettä eivät korvaa sähköautot, joiden painosta puolet on akkuja ja joiden kantama talvella on noin sata kilometriä. Sähköauto on kuin 200-kiloinen pihakottikärry, jolla ei pääse lehtikompostille asti.

Jos halutaan edistää maantieliikenteen tulevaisuutta, kehitetään polttokennomoottoreita eikä suosita vaarallisten akkujen pinoamista ajoneuvoihin.