Kolumnit

Toinen toistaan palvellen…

Jos näin sitten loppupelissä käy, kannattaisiko ensin opetella palvelemaan. Vanhana jääränä sitä ilahtuu sydänjuuriaan myöten, kun saa palvelua kera hymyn ja mukavan asenteen.
 
Pari viikkoa sitten etsin painepesuriin varaosaa. Ensimmäisessä liikkeessä ohjattiin asiallisesti toiseen erikoisliikkeeseen. Siellä taas todettiin, ettei kuulu merkkivalikoimaan.
 
Mutta.
 
Kyseisen yrityksen miesmyyjä istui tietokoneensa äären ja kehotti odottamaan pienen hetken. Tuossa tuokiossa hän kertoi oikean osoitteen. Palvelu tuli rennon asiallisella asenteella, koko ajan hymyillen.
 
Siitä tilanteesta lähti mieli aurinkoisena.
 
Yellow Service, kymmenen pistettä ja papukaijamerkki! Varaosa on hankittu.
 
Lieneekö kovin hyvää palvelua hämeenlinnalainen terveyskeskusjärjestelmä, jossa labrakokeisiin joutuu odottamaan nälissään kolme-neljä tuntia.
 
Tuttu mies kertoi käyvänsä mieluummin verikokeissa Tampereella, koska pääsee kotiin nopeammin kuin Hämeenlinnan terkkarin jonosta. Saman labran toiminta sujuu Mansessa ilman jonotuksia.
 
Kenenkään kannalta ei ole tietenkään järkevää, kun kotikulmilla olevaa palvelua haetaan aikataulusyistä liki sadan kilometrin päästä.
 
Mihin meidät miespoloiset siinä palveluyhteiskunnassa laitetaan, jos sellainen syntyy. Viisaat kun väittävät, että palveluyhteiskuntaan siirtyminen heikentää miesten asemaa työmarkkinoilla.
 
Onhan se melkoinen temppu vääntää suomalaisesta jörrikästä sujuvasanainen ja sosiaalisen kanssakäymisen kaikki kommervenkit omaava asiakaspalvelija.
 
Kun siihen päälle laitetaan fakta, että asiakas on aina oikeassa, niin mitä koko suomalaisella mieskatraalla on enää tekemistä. Miesköörin oikeassa olemisen pakko ei lupaa hyvää asiakaspalveluille.
 
Siis siirrytään suoraan itsepalveluun.
 
Pankkiasioissa ja vakuutuksissahan tämä on jo arkipäivää. Palvelut on ulkoistettu automaateille. Ihmisen kanssa tekemiseen joutuminen on näille finanssiyrityksille kauhukuva. Siinähän joutuisi kohtaamaan elävän ihmisen.
 
Vakuutuslääkäritkään eivät koskaan, siis eivät koskaan, potilasta tapaa, vaikka tietävät paremmin kuin ketkään sairauden tai vammojen laadun. Ihmebantuja, muttei asiakaspalvelijoita.
 
Seuraavaksi odottelen, että terveyskeskuspalvelut järjestetään itsepalveluksi. Verikokeet, rokotukset ja pienemmät leikkaukset tehdään puhelinvastaajaan nauhoitetun ohjeen mukaisesti: ”Jos haluat umpisuolen poiston, valitse yksi…”
 
Asiakkailta ei tietenkään kysytä, haluavatko he itsepalvelua. Asiantuntevan myyjän tai terveydenhoitohenkilön puheita on monen mielestä hyvä ja valistavaa kuunnella.
 
Itsepalvelu tarkoittaa loppujen lopuksi sitä, että palvelevia ihmisiä on vähemmän tekemässä töitä. Miksi muuten itsepalvelua otettaisiinkaan käyttöön, kuin kulujen pienentämiseksi ja voittojen kasvattamiseksi? Hyvää palvelua voi kuitenkin olla vaikea pakottaa syntymään. Helpompaa on äänestää jaloillaan.
 
Suositaan liikkeitä, missä palvelua löytyy jo ennestään.