Kolumnit

Uhkapelit ovat kaikkialla marttakerhosta Monte Carloon – Arpajaisten jännityksen voi oppia jo lapsena

Kuva: Pekka Rautiainen
Kuva: Pekka Rautiainen

Noin vuosi sitten löysin itseni pelihaiden paratiisista, Las Vegasista.

Lämpötila pyöri 40 celsiusasteen paikkeilla. Hotellin uima-allasbaari olisi ollut loistotapa viettää aikaa Nevadan auringon alla.

Minua kiinnostivat kuitenkin enemmän Vegasin päättymättömät ja ikkunattomat pelisalit, joissa aika on pysähtynyt.

Kun olin valinnut sadoista värikkäistä koneista suosikkini, voitin heti 80 dollaria.

Ensimmäisenä mieleni valtasi pettymys. Las Vegas oli pilalla.

Suomessa Veikkaus on vähentämässä koneita kaupoissa ja huoltoasemilla. Lisäksi vuonna 2021 pelikoneille on tulossa voimaan pakollinen tunnistautuminen.

Pelikoneiden haittoja voidaan torjua erilaisilla keinoilla, mutta peliongelmien juurisyyt ovat jossain muualla kuin huoltoaseman peliautomaattien luona.

Uhkapelit ovat osa elämäämme lapsuudesta lähtien. Huvipuistojen narunvetopelien ja jääkiekkokorttipakkausten ostamisen takana on jännitys voittaa jotain, mitä muilla ei ole.

Uhkapelien ystävänä olen rahapeliautomaattien vakituinen vieras. Pelaan pelejä jännityksen vuoksi. Rahan voittaminen on aina mukavaa, mutta en oleta rikastuvani pelikoneiden pelaamisella.

Hyvänolon tunteen saaminen jostain muustakin kuin onnenkantamoisesta olisi hyvä opetella jo lapsena.

Muuten vaarana on jännityksen nälän kasvaminen niin isoksi, että sitä on mahdotonta tyydyttää.

Arpajaiset koetaan usein hauskana ja viattomana. Lisäksi ne ovat oiva tapa yritykselle markkinoida itseään, esimerkiksi sosiaalisessa mediassa.

Marttakerhon jouluarpajaisista voitetusta herkkukorista on pitkä matka Monte Carlon pokeripöytiin, mutta lyhyempi lähimarkettien peliautomaateille.

Miksi minua harmitti onnenpotkuni Las Vegasissa?

Ensimmäisestä pelikoneesta saatu isompi voitto tarkoitti sitä, että tuskin enää voitan mitään koko loppumatkani aikana.

Niinhän siinä kävi. Häviämilläni rahoilla olisin voinut vetää aika monta kertaa narusta huvipuistossa.

Olisi sekin jännittänyt enemmän kuin pelata ajattomassa salissa jännitystä himoitsevien pelikone-zombien keskellä.

Päivän lehti

24.11.2020

Fingerpori

comic