Kolumnit

Uusi ratalinjaus suoraan metsään - Hyperjunia voi rakennella visioissa velalla, ilonpilaajan tehtävä on kysyä, missä on realismi

Kuva: Pekka Rautiainen
Kuva: Pekka Rautiainen

Europarlamentaarikko Sirpa Pietikäinen (kok.) esitti (HäSa 11.9), että nykyisen pääradan vahvistamisen lisäksi on rakennettava myös uusi suora rata Tampereelta Helsinki-Vantaan lentokentälle.

Hämeenlinna ja sen ympäryskunnat ovat pitäneet tällaista aivan perustellusti järjettömänä, joten europarlamentaarikon ajatus on ainakin raikas, eikä se kulje ystävällisesti myötävirtaan. Pisteet siitä.

Se, miten paljon realismia suorassa radassa olisi, riippuu tulkitsijasta.

 

Hankkeen rahoituksesta Pietikäinen sanoo haastattelussa, että ”elvytykseen humpsahti Suomessa juuri vähän aikaa sitten 20 miljardia niin että tärähti, eikä kukaan sanonut, ettei siihen olisi rahaa”.

Lausunto on vähintäänkin mielenkiintoinen.

 

Tosiasiassa valtion velkaantumisen vaaroista on huudettu äänekkäästi jo vuodesta 2009, eivätkä äänenpainot sitä ennenkään olleet mairittelevia.

Onko siis niin, että kun Euroopan keskuspankki laittaa koronakriisissä lisää nollia tietokoneeseen, ketään ei enää kiinnosta, edes parlamentissa? Vartin aikasäästönkö vuoksi tässä maassa rakennellaan velalla uskomattomia miljardivirityksiä ja vesistöylityksiä?

 

Yksi näkökulma aiheeseen on ilmasto. Junaa markkinoidaan ilmastoystävällisenä vaihtoehtona, mutta totuus on aivan toisenlainen, mikäli juna kulkisi uudella linjauksella.

Ratarakentelu keskelle metsiä ei ole ilmaista saati ympäristöystävällistä puuhaa. Takaisinmaksuajoissa puhutaan vähintään vuosikymmenistä, ellei ikuisuudesta.

 

Olin lehtereillä vuonna 2002, kun eduskunta siunasi periaatepäätöksen Olkiluoto 3 -hankkeesta. Rannikkokaupungissa tämä oli tietenkin iso uutinen. Laitoksen piti tuottaa sähköä vuonna 2009.

Tällä hetkellä tilanne on se, että ainakin vielä ensi vuosi menee TVO:lta sivu suun. Reilun kolmen miljardin euron avaimet käteen -hanke on muuttunut ranskalaisten maksamaksi pelastusoperaatioksi ja yhdeksän miljardin Iisakin kirkoksi.

 

Ettei nyt vaan kävisi samoin, kun Turku puuhaa ja Tampere nääs-puuhaa. Siinä jonossa Kanta-Häme voi helposti jäädä kolmoseksi ja pääradan remontti vuosikymmenten päähän.

Hyperjunia ja tunneleita voi toki rakennella visioissa velalla, mutta ilonpilaajan tehtävä on kysyä, missä on realismi.

Päivän lehti

23.9.2020

Fingerpori

comic