Kolumnit

Vessapula rajoittaa monen ulkoiluintoa – Hämeenlinna voisi olla edelläkävijä

Kuva: Pekka Rautiainen
Kuva: Pekka Rautiainen

Hei, minulla on idea, miten tehdä Hämeenlinna houkuttelevaksi niin matkailijoille kuin muuttajillekin. Annan ideani kaupungin käyttöön ihan ilmaiseksi.

Idea ei ole ehkä kauhean korkealentoinen, mutta rahaa se kuitenkin vaatii, niin kuin kaikki muukin kehittäminen.

Ehdotukseni on: tehdään tästä kaupungista oikeasti kiva paikka ulkoilijoille.

Ei, emme tarvitse lisää ulkoilualueita emmekä lenkkipolkuja, niitä meillä onneksi jo on, ja hienoja onkin. Ei, vaan meidän pitää tehdä nykyiset ulkoilureitit sellaisiksi, että ne sopivat nykyistä useammille.

Ettei käy niin, että tulee vieras Helsingistä, jonka kuvittelisi ihastuvan rantareittiimme. Mutta vieraspa varmistelee: Kai reitin varrella pääsee vessaan?

No, oli vastattava, että aika huonosti pääsee. Eivät ole reittimme suunniteltu heille, joilla on yliaktiivinen rakko tai muita ongelmia.

Näin arkinen asia voi vähentää monien ulkoiluintoa tai jopa estää kokonaan vähänkään pidemmät kävelylenkit.

Ehdotan siis, että rantareittimme varrelle sijoitettaisiin pari kolme yleistä vessaa. Yksi voisi tulla Rautasillan lähelle, toinen Linnanpuistoon ja kolmas Sairionrannan uimarannalle (kesäinen bajamaja ei siellä oikein riitä). Lisäksi Aulangon luonnonpuistoon tarvitaan vessa, joka on päivittäin auki aamusta iltaan, ja tietysti Ahvenistolle myös.

Selvyyden vuoksi: ne olisivat oikeita, mukavia vesivessoja tai ehkä ekologisempia mukavuuslaitoksia, mutta joka tapauksessa siistejä, hajuttomia ja hygieenisiä – ja tietysti esteettömiä. Säännöllinen siivous kuuluu siis pakettiin.

Tämän jälkeen keskustan ja Aulangon hotelleista pääsisi kävelemään pitkiä lenkkejä ilman huolta rakon riittävyydestä. Kaupunkiamme voitaisiin mainostaa todellisena ulkoilukaupunkina kaikenikäisille ja kaikenkuntoisille ihmisille.

Niin, se mainostus… Hämeenlinna, vessojen kaupunki ei ehkä ole kaikkein tyylikkäin slogan, vaikka se toki erottuisi muiden kaupunkien tyhjistä mainoslauseista. Markkinointiväki varmaan osaa kehittää jotain raflaavaa.

Mutta toteuttakaa ne vessat ensin, niin katsotaan, kuinka väkimäärä reiteillä kasvaa ja kansanterveys kiittää!