Kolumnit

Viekö e-urheilu urheilulta rahat ja harrastajat?

Jos sinulla on kyky sopeutua jatkuviin muutoksiin, pärjäät elämässäsi todennäköisesti hyvin. Muutoksista ja uusista virtauksista ei tarvitse pitää, mutta niiden kanssa on pakko oppia elämään.

Tämä nykyajan lainalaisuus koskee myös urheilua. Yksi niin sanotun perinteisen urheilun ravistelijoista on elektroninen urheilu.

Sen vähättely, kansanterveydellisesti vahingollisista piirteistä muistuttaminen tai mikään muukaan ei auta.

E-urheilu vyöryy ylitsemme kuin tsunami, emmekä voi kuin alistua kohtaloomme.

 

Mitkään merkit eivät viittaa siihen, että kilpapelaaminen vähenisi tulevaisuudessa.

Sponsor Insightin viime vuonna julkaistun tutkimuksen mukaan elektroninen urheilu on 18–29-vuotiaiden suomalaisten miesten keskuudessa toiseksi kiinnostavin urheilulaji jääkiekon jälkeen.

Peliteollisuus itsessään on miljardibisnestä, mutta pelien maailmassa pyörivät nuorisomassat ovat houkutelleet lajin pariin myös paljon muita yrityksiä. E-urheilussa liikkuvat isot rahat. Suomikin on saanut jo ensimmäiset e-urheilumiljonäärinsä.

E-urheilu on jo Olympiakomitean kumppanuusliitto, ja sitä kaavaillaan näytöslajiksi vuoden 2024 kesäolympialaisiin. Kaukana ei ole se päivä, kun yhteiskunnan urheilulle kanavoimista apurahajärjestelmistä pääsevät osalliseksi myös e-urheilijat.

Puolustusvoimat on jo ilmoittanut halukkuutensa pestata e-urheilijoita Urheilukouluun.

 

Urheilu ja e-urheilu ovat monessa mielessä kilpailijoita keskenään. Ne kamppailevat nuorista harrastajista, ihmisten vapaa-ajasta sekä yhteiskunnan ja liike-elämän tuesta.

Perinteisen urheilun ja e-urheilun rinnakkaiselo hakee vielä muotoaan. Miten urheiluperheen tulisi suhtautua uuteen, pelottavan vahvaan tulokkaaseen?

Vastaan kamppaileminen ei taida auttaa, sillä e-urheilu ei sinänsä tarvitse urheiluperheen hyväksyntää mihinkään.

Osa perinteisistä urheiluseuroista on lähestynyt asiaa ”jos et pysty tuhoamaan vihollista, liittoudu sen kanssa” -tyyppisellä ratkaisulla. Esimerkiksi HIFK, Ässät ja SJK ovat perustaneet omat e-urheilujoukkueensa.

Suomalaisella jääkiekkoväellä on meneillään useita monitoimiareenahankkeita. Ainakin osassa näistä pyritään suunnittelussa ottamaan huomioon myös e-urheilun tarpeet.

Isot e-urheilutapahtumat ovat kuin peligrafiikan ja 3d-osaamisen olympialaiset. Perinteisen urheilun puuhamiehet ovat tehneet näihin tapahtumiin opintomatkoja siitä, miten rakennetaan laatuluokkaa A+ oleva show.

 

Onko kilpapelaaminen urheilua? Paras toistaiseksi kuulemani vastaus on tämä: e-urheilu on urheilua, muttei liikuntaa.