Kolumnit

Vielä 16 kuukautta kärvistelyä

Kuva: Pekka Rautiainen
Kuva: Pekka Rautiainen

Vajaat 16 kuukautta kärvistelyä.

Maaliskuussa 2021 on kuulemma valmiina hallituksen teettämä selvitys liikenteen verotuksen uudistamistarpeista ”ilmastotavoitteiden ja valtiontalouden näkökulmasta”.

Virkamiestyöryhmältä odotetaan poliittisen päätöksenteon taustaksi tarkoitettuja suosituksia ”tarvittavista verotoimista päästöohjauksen tehostamiseksi ja veropohjan turvaamiseksi”.

Selkosuomeksi käännettynä valtiovarainministeriön johdolla sorvataan nyt siis suurta liikenneverouudistusta, jossa kokonaisverotuloista ei tingitä.

Kannattaako nyt sitten hankkia uusi nelipyöräinen menopeli vai sähköpyörä?

Vai pitäisikö muuttaa jonnekin hyvien liikenneyhteyksien varrelle?

Pienen ihmisen maailmassa tuo hanke tarkoittaa vain sitä, että jostain ne rahat kääritään valtion kanssaan ja joku eli todennäköisesti suuri massa ne maksaa.

Mistään pienistä rahoista ei ole kyse.

Tieliikenteestä kerättiin Suomessa viime vuonna noin 8,4 miljardia euroa verotuloja.

Liikenteen uudistamista on yritetty jo useilla hallituskausilla.

Välillä on puhuttu satelliittiseurannoista maksujen perusteena – milloin mitäkin.

Tässä uudistusversiossa uutta on se, että selvittelyä ei enää tee liikenne- ja viestintäministeriö, vaan valtiovarainministeriö.

Hanke on selkeästi verokärkinen.

Taustalla on tietenkin huoli veroeuroista, mutta myös ilmastonmuutoksesta.

Suomen virallisena tavoitteena on vähintään puolittaa liikenteen päästöt vuoteen 2030 mennessä vuoden 2005 tasosta.

Pieni ihminen kysyisi, eikö silloin kannattaisi panostaa mahdollisimman paljon julkiseen liikenteeseen ja niin, että autoileva ihminen voisi luopua nelipyöräisestä lehmästään.

Mistä sitten saataisiin ne veroeurot valtion kassaan?

Liikennemäärät ovat vain kasvaneet vuoden 2005 tasosta.

Suomessa on nyt 2,7 miljoonaa liikennekäyttöön rekisteröityä henkilöautoa, vuonna 2005 autoja oli liikenteessä 2,4 miljoonaa.

Marraskuussa 2019 selvää on siis lähinnä se, että epävarmuus sen kun jatkuu siitä, mitä liikkuminen Suomessa tulevaisuudessa mahdollisesti maksaa ja millä edes kannattaa liikkua.