fbpx
Kolumnit

Vihaisten lintujen maailmanvalloitus

Nyt on pakko nostaa kädet pystyyn. Ympärillä vellova vellova Angry Birds -hypetys on kasvanut sellaisiin mittasuhteisiin, että ilmiötä ei voi kuin hartaasti ihmetellä.

Kaikki alkoi mobiilipelistä, siis kännykkään ladattavasta ajanvietepelistä, jossa tavoitteena on tuhota pieniä vihreitä sikoja. Vappuna Yle kertoi, että suomalaisen peliyhtiö Rovion uutuudesta Angry Birds Spacesta oli tullut kaikkien aikojen nopeimmin levinnyt mobiilipeli. Peliä ladattiin ensimmäisten 35 päivän aikana ennätykselliset 50 miljoonaa kertaa.

Suosion perustana tuskin on ihmisten rajat ylittävä vastenmielisyys pieniä vihreitä sikoja kohtaan. Ei, pikemmin kyse on erittäin taitavasti tehdystä ja pitkälle viedystä tuotteistamisesta – ja ihmisen taipumuksesta kulkea suurten virtojen mukana.

Vaikka ei ilmiötä ymmärtäisikään, on pakko nostaa hattua sille tavalle, jolla Rovio saa tuotteensa näkymään. Linnut ovat paikalla kaikkialla siellä, missä ihmiset liikkuvat: vappuna palloissa, lätkän MM-kisoissa sekä jopa itsenäisyyspäivän vastaanotolla Rovio-puolison juhlapuvussa.

Pelien rinnalle on syntynyt kokonainen Angry Birds -aiheinen tavarataivas. On pehmolintua, puuhakirjaa, sarjakuvia, keittokirjoja, tekstiilejä, kisamaskottia ja ties vaikka mitä.

Tuotesarjan eräänlainen uutuus on Särkänniemessä ennen vappua avattu maailman ensimmäinen Angry Birds -huvipuisto. Päiväkotilapsille ja alakouluikäisille suunnattu leikkialue oli hetken mielenkiintoisinta, mitä Suomi saattoi maailmalle tarjota.

Kansainvälinen kiinnostus löi ällikällä jopa Särkänniemen toimitusjohtaja Miikka Seppälän, joka kertoi uuden huvipuistoalueen vetävän Suomeen kymmeniä ulkomaalaisia toimittajia.

Niin, Suomen lisäksi vihaiset linnut ovat valloittaneet lähes koko maailman.

Kaiken Angry Birds -huuman ansiosta pienestä peliyhtiö Roviosta on kasvanut kansainvälinen menestystarina. Viime vuoden lopulla yhtiö arvioi sen palkkalistoilla olevan 200 työntekijää.

Rovion arvoksi laskettiin viime syksynä noin miljardi euroa. Kauppalehden rinnastuksen mukaan peliyhtiön arvo oli käytännössä saman verran kuin JetBlue-lentoyhtiön arvo. Nyt Rovion odotetaan listautuvan pörssiin.

Angry Birds -hypetys leviää tehokkaasti netin ja kännyköiden välityksellä. Kännykkäpeli on kätevä, koska se kulkee aina mukana ja sitä voi näpytellä melkein missä vain: palaverissa, välitunnilla, sohvalla, junassa, bussissa…

Se on suunniteltu niin, että se kiinnostaa yli sukupuoli- ja ikärajojen. Lintuhuumasta saa osansa jokainen, sillä vaikka ei kännykkäpelejä saisikaan vielä pelata, aina voi hinkua muuta oheiskrääsää.

Nähtäväksi jää, kuinka pitkälle huuma kantaa ja kuinka pitkään Rovio keksii uutta. Siitähän lopulta kyse on, jatkuvasta uudistumisesta. Kasvaako linnuista yhtä pysyvä perheenjäsen kuin esimerkiksi Aku Ankasta, joka syntyi ennen kännyköitä.

Menot