fbpx
Kolumnit

VR-keskustelussa pyörii kummallisia väitteitä – Osa poliitikoista sotkee ostamisen myymiseen ja palvelujen parantamisen niiden heikentämiseen

Kuva: Pekka Rautiainen
Viki Salonen.

Mitä pitäisi ajatella päättäjästä, joka ei erota ostamista myymisestä eikä palvelujen parantamista niiden heikentämisestä ja vastustaa julkisten hankintojen normaalia kilpailuttamista?

Olen miettinyt tätä viime vuosina vähän väliä. Moni muissa yhteyksissä fiksusti käyttäytyvä poliitikko tuntuu menettävän järkensä sillä hetkellä, kun puheeksi tulee Suomen junaliikenteen järjestäminen.

Jostain syystä osa poliitikoista esimerkiksi sotkee ostoliikenteen tarjouskilpailun yksityistämiseen, joka ei liity asiaan millään tavalla. Kukaan ei ole missään vaiheessa ollut yksityistämässä mitään, paitsi VR itse. VR:hän myi muutama vuosi sitten kunnossapitoyhtiönsä Norjaan.

Kuvitelkaa, mikä huuto syntyisi, jos VR-mieliset poliitikot alkaisivat vaatia tarjouskilpailujen kieltämistä muissakin asioissa.

VR:n yksinvallan säilyttämiselle ei ole kyetty esittämään yhtäkään kestävää perustetta. Jotkut poliitikot ovat jopa väittäneet, että ostoliikenteen kilpailutus johtaisi vuorojen vähenemiseen ja hintojen nousemiseen.

Helsingin seudun lähijunaliikenteen kilpailutus pudotti VR:n laskuttamaa hintaa 40 prosenttia, eli kääntäen: pääkaupunkiseudun veronmaksajat saavat nyt samalla rahalla 67 prosenttia enemmän vuoroja. On täysin selvää, että tarjouskilpailu pudottaisi myös liikenne- ja viestintäministeriön tilaaman ostoliikenteen hintaa.

Valtiontalouden tarkastusvirasto voisikin syynätä hallituksen raideliikenneratkaisut veronmaksajien edun näkökulmasta.

Huvittavaa kyllä, VR:n uusi toimitusjohtaja Lauri Sipponen kertoi hiljattain Ylen haastattelussa kannattavansa kilpailua, joka pitää EU:n mukaan avata jouluun 2023 mennessä. Samaan aikaan VR junailee kulisseissa uutta yhdeksänvuotista ostoliikennesopimusta, joka estää kilpailun 2030-luvulle asti.

Ostosopimus toimii VR:n suojakilpenä estämässä markkinaehtoisenkin puolen kilpailua.

Jos LVM päätyy ostoliikenteen yhdeksänvuotiseen suorahankintasopimukseen, seuraavan hallituksen on neuvoteltava se uusiksi heti hallituskauden alkajaisiksi. Sopimus pitää lyhentää vain kilpailutuksen valmistelun kestoiseksi. Valmistelu sujuu joutuisasti, kun pöytälaatikosta kaivetaan Sipilän hallituksen valmiit suunnitelmat.

Menot