Kolumnit

VR:llä ja Hämeenlinnalla synkkaa taas, mutta vieläkään ei voi huokaista

Kuva: Pekka Rautiainen
Kuva: Pekka Rautiainen

Uutisessa VR:n ja Hämeenlinnan kaupungin maanvaihdosta rautatieaseman ympäristössä on helppo nähdä tiettyä liennytyksen symboliikkaa.

Neljä vuotta sitten ratayhtiö antoi Hämeenlinnalle selkäsaunan, kun se aikataulutti monia täkäläisten kannalta tärkeitä juniaan niin, että ne sujahtivat pysähtymättä ohi. Nyt VR on antamassa saunan, osana maanomistusten järjestelyjä.

Kaupunki ja Hämeen liitto eivät alistuneet vuonna 2016 saunotettaviksi vaan alkoivat löylyttää raidemonopolia.

Sitten tajuttiin, ettei ollut sittenkään fiksua luoda kuvaa kaupungista, jossa junatkaan eivät pysähdy. Julkinen ähke ja voihke vaihtui hiljaiseen diplomatiaan.

Tulokset puhuvat puolestaan. Nyt täältä ja tänne on enemmän junavuoroja kuin neljä vuotta sitten.

Mutta vieläkään eivät vuorot ja kalusto ole sillä tasolla, millä ne pitäisi pääradan maakuntakeskuksessa olla – Suomen ensimmäisen rautatien pääteasemalla kaupungissa, jolla on elävä historia.

Luvassa oleva maanvaihtosopimus olkoon sinetti myös sille, että osapuolet ymmärtävät tarvitsevansa toisiaan.

Rauhanomainen rinnakkainelo ja sinnikäs, faktoihin perustuva neuvonpito ratayhtiön kanssa voi hyvinkin tuottaa tulosta myös jatkossa. Jos ei tuota, niin aletaan sitten vasta katsella niitä vihdaksia.

Kun kylpy kuumeni, tarjoutui Hämeenlinna jopa ostamaan rautatieaseman. Nyt liekki on hiipunut, kun VR osoittaa kiinnostusta aseman ylläpitoon ja asemalle on taas saatu lisää palveluita.

Rakennuksessa alkaa lähiaikoina ihan merkittävä talotekninen saneerauskin. Mitään mullistavaa, esimerkiksi vuoden 2017 rakennushistoriaselvityksessä suositeltuja ennallistuksia ei toki ole tulossa.

Niitäkin olisi hauska vielä nähdä, onhan talo täynnä hienoja arkkitehtonisia yksityiskohtia. Selvityksessä muuten kerrottiin sellainenkin hauska tieto, että asemahallin lattia on revitty Helsingin vanhan rautatieaseman permannosta.

Ehkäpä jotain tapahtuu ensi vuonna, kun nykyisen asemarakennuksen käyttöönotosta tulee kuluneeksi komeat sata vuotta.

Mallia ja painetta VR:lle asemien omistajana antaa vuonna 2018 perustettu valtiollinen Senaatin Asema-alueet oy, jolla on 22 asemaa. Yhtiö on ripeästi alkanut kehittää asemanseutuja yhteistyössä kuntien kanssa.

Päivän lehti

4.8.2020