Kulttuuri Hämeenlinna

Apunen: Hämeenlinnan teatteria odottaisi hidas kurjistuminen, ellei muutoksia tehtäisi

Matti Apunen. Kuva: Matti Rajala

Viime viikolla julki tullut esitys Hämeenlinnan teatterin muuttamisesta kahden johtajan tuotantotaloksi hyväksyttiin maanantaina Hämeenlinnan kaupunginhallituksessa.

Teatterin hallitus laati esityksensä Matti Apusen teatterille tekemän rakenneselvityksen pohjalta. Apunen esitteli selvityksessään yhteensä yhdeksän erilaista vaihtoehtoista mallia teatterin toiminnalle.

– Mallit olivat kaikki mahdollisia, mutta niiden seuraukset olivat erilaisia. Kysymys oli lopulta siitä, mitkä seuraukset teatterin hallitus halusi toteutuviksi, Apunen kertoo.

Rakenneselvitys kokonaisuudessaan ei ole julkinen, vaan siitä on julkaistu kymmensivuinen tiivistelmä. Itse selvityksen pituus on noin 40 sivua.

 

Selvitys liikkeenjohdollisesta näkökulmasta

Apunen haastatteli selvitystä varten toistakymmentä teatterialan ihmistä selvittääkseen alan trendejä ja Hämeenlinnan teatterin erityispiirteitä.

– En ole tehnyt selvitystä teatterintekijänä, vaan liikkeenjohdollisesta näkökulmasta, ja se tässä varmaan oli ajatuksenakin.

Hän keskusteli aiheesta myös teatterin henkilöstön kanssa.

– He ovat tietysti olleet huolestuneita omasta tulevaisuudestaan, ja heidän kannattaakin olla, koska teatterin taloudellinen tilanne on hankala.

Henkilöstön viesti Apuselle oli yksinkertainen: he halusivat teatteriin uusia ihmisiä. Taloudellisesti tämä on Apusen mukaan kuitenkin mahdotonta.

– Teatterilla ei ole sellaisia pääomia, millä rekrytoinnit voitaisiin tehdä.

 

Näyttelijäkokoonpano ongelmallinen

Apunen kuvailee Hämeenlinnan teatterin tilannetta mutaiseksi rinteeksi, jossa pikkuhiljaa luisutaan alaspäin. Tähän vaikuttavat sekä Hämeenlinnan teatterin erityispiirteet että trendit katsojamäärissä.

– Teatterin näyttelijäkokoonpano on ongelmallinen. Puutteita on pyritty paikkaamaan ulkopuolisilla tekijöillä.

Selvityksen mukaan Hämeenlinnan teatterin vakituisista näyttelijöistä vain yksi on mies ja vain yksi alle 40-vuotias.

Selvityksessä arvellaan myös nykyteatterien ohjelmistojen elinkaaren lyhentyneen. Lisäksi paljon tuottavia hittinäytelmiä ei enää juuri synny, ja teatterien katsojamäärät ovat laskeneet.

– Tämä aiheuttaa painetta tuotannolle. Näytelmien tekniset kulut nousevat suhteellisesti isommiksi, mikä tekee toiminnasta kalliimpaa. Silloin pitää mielestäni kysyä, olisiko jotain toista tapaa tehdä asioita, Apunen sanoo.

– En usko, että nykyisellä tavalla Hämeenlinnassa päästäisiin loistavaan lopputulokseen. Se olisi hitaan kurjistumisen tie. HÄSA


Lue myös: 
Hämeenlinnan teatterin muutosjohtajan haku aukesi jo – Tehtävä määritellä, miten tuotantotalomalli toteutuu