Kulttuuri

Arvio: Janakkalan Barokin päätöskonsertti tarjosi vähemmän ääntä, mutta paljon musiikkia

Janakkalan Barokki, 30.6.2019, Pyhän Laurin kirkko. Franz Schubert: Arpeggione-sonaatti ja Pianotrio Es-duuri. Aapo Häkkinen, fortepiano, Sergey Malov, viulu, Alexander Rudin, sello.
Alexander Rudin. Kuva: Muu
Alexander Rudin. Kuva: Muu

Arpeggione on oikeastaan kitara, jota soitetaan kuin selloa. Se osoittautui 1800-luvun alussa hankalaksi käsitellä ja muutenkin epäonnistuneeksi kokeiluksi, mutta ilman sitä ei ehkä olisi olemassa Schubertin hienoa sonaattia jälkimaailman ilona.

Tällä teoksella, Schubertin Arpeggione-sonaatilla, Janakkalan Barokin päätöskonsertti alkoi kesäisen tunnelmallisesti. Alexander Rudinin harvinainen soitin ja Aapo Häkkisen fortepiano olivat tasapainoinen pari niin soinniltaan kuin volyymiltäänkin. Modernin pianon ääni olisi peittänyt duoparinsa; nytkin piti terästää kuuloaan hennon jousisoinnin vuoksi.

 

Säveltäjä aloittaa viemällä kuulijansa heti ensitahdeissa jännittävään harmoniseen maailmaan, jollaista edellinen vuosisata ei vielä tohtinut tarjota. Totuuden nimessä on kuitenkin tuotava esiin, että modernit soittimet – sello ja flyygeli – sävyjä ehkä hukatessaankin selkeyttävät soinnullista kuvaa. Varsinkin kirkkoakustiikassa periodisoittimet tuottavat helposti suureksi osaksi huminaa.

Sonaatti on tunnelmaltaan ongelmaton ja viihdyttävä. Toisen osan kaunis, laulullinen melodia voisi hyvin olla suosittu lied.

 

Schubertin toinen Pianotrio, Es-duuri, on säveltäjän viimeisiä teoksia. Sergey Malov viuluineen liittyi tässä mukaan, Rudin vaihtoi selloon. Sointi modernisoitui ja kirkastui.

Trio on valtava, rönsyilevä ja lopussa vähän junnaavakin. Sen onnistunut esitys vaatii soittajilta valtavasti energiaa.

Pianotriossa pianisti on perinteisesti tärkeimmässä asemassa, ja klassisen trion jouset enemmänkin säestävät. Aapo Häkkinen huolehti virtuoosisesta piano-osuudesta ja kantoi vastuuta esimerkillisesti, mutta eivät Malov ja Rudin väistyneet syrjäänkään. Myös heillä oli tärkeää sanottavaa.

Elävä tulkinta ja mietityt nyanssit pitivät mielenkiintoa yllä. Konsertti oli komea lopetus tämän vuoden Barokille.