Kulttuuri

Arvio: Pyhimys & Saimaa häikäisivät Verkatehtaalla

Pyhimys & Saimaa. Verkatehdas 16.10.
Pyhimys vakuutti loistavan Saimaa-orkesterin keulakuvana. Kuva: Jussi Hietikko
Pyhimys vakuutti loistavan Saimaa-orkesterin keulakuvana. Kuva: Jussi Hietikko

Viime keväänä ilmestynyt Pyhimyksen ja Saimaa-yhtyeen yhteislevy Olisinpa täällä ohitettiin mielestäni turhan huomaamattomasti.

Ehkä Pepe Willbergin uran pelastaneen Pepe & Saimaa -levyn ja kahden Saimaa-levyn jälkeen odotettiin sinfonista tykitystä ja kohottavia tunnelmia. Olisinpa täällä -levy saattoi kuulostaa synkältä, koska sen sanoitukset liikkuvat kuoleman ympärillä.

Olisinpa täällä on moderni klassikko

Käyttäisin Olisinpa täällä -levystä kuvausta moderni klassikko. Levy aukeaa kuin sipuli, kerros kerrokseltaan ja antaa jokaisella kuuntelukerralla enemmän.

Keskiviikkona Verkatehtaalla ei tarvinnut odotella avautumista. Saimaa-orkesteri löi ison vaihteen päälle jo ensihetkistä lähtien.

Kun Saimaa-yhtyeen päällikkö ja suomalaisen populaarimusiikin uskottavin tekijä Matti Mikkola otti tilan ja tilanteen haltuun, ei katsomossa tarvinnut jännittää. Rennolla varmuudella mies loihti turenkilaiselta Harri Koskelta lainassa olleesta Gibson SG -kitarasta tiukkaakin tiukempaa tavaraa.

Rentouden elementti ei kadonnut siinäkään vaiheessa, kun Mikko Kuoppala eli Pyhimys asteli lavalle. Kuoppalan ja Mikkolan välinen sanailu välispiikeissä kevensi tunnelmaa. Kuoppala nauratti muun muassa ehdottamalla Mikkolalle yhteistyötä Elastisen kanssa, josko tältä irtoaisi positiivisempaa sanomaa.

Myrskyluodon Maija carlossantanoitiin

Vaikka suurin huomio konsertissa kohdistui Kuoppalaan ja Mikkolaan, Verkatehtaan konserttia on kuitenkin hehkutettava kokonaisuutena.

Niin uskomattoman hienolta Saimaa kuulosti akustiikaltaan loistavassa salissa.

Kahden rumpalin, Eppu Kososen ja Thomas Rönnholmin, perkussionisti Toni Kulkun sekä basisti Jesper Anastasiadisin muodostelma toi rytmisen selkärangan, joka piti ihanasti valtoimenaan rönsyilevän Saimaan koossa. Taustalaulajat ja puhallinsoittajat värittivät kokonaisuutta.

On vaikeaa nostaa yksittäisiä kappaleita ylös, mutta radioissa ahkerasti soiva Hermesetas ja unenomaisesti kasvava Kas Vain olivat erittäin vaikuttavia hetkiä.

Encorena Saimaa soitti oman sovituksensa Myrskyluodon Maijasta, joka lähti liikkeelle trumpetisti Janne Toivosen lainoilla Miles Davisin Sketches of Spain -levyltä. Myrskyluodon Maija sai Saimaalta sellaisen carlossantanoinnin, että oksat pois.

Upea lopetus konsertille, joka jää varmasti kaikkien siihen osallistuneiden kuuntelijoiden mieliin.