Kulttuuri

Arvio: Tolkienin Keskimaa kumpusi hänen omista kokemuksistaan

Tolkien. Ohjaus Dome Karukoski. Pääosissa Nicholas Hoult, Lily Collins, Colm Meaney, Craig Roberts, Dereck Jacobi, Patrick Gibson, Anthony Boyle. 1 t 52 min. Bio Rex. ★★★★
Tolkienin (Nicholas Hoult) ystävät toimivat mallina Keskimaan hyville olennoille. Elokuvassa heitä esittävät Anthony Boyle, Patrick Gibson ja Tim Glynn-Carney. Kuva: Fox Searchlight Pictures
Tolkienin (Nicholas Hoult) ystävät toimivat mallina Keskimaan hyville olennoille. Elokuvassa heitä esittävät Anthony Boyle, Patrick Gibson ja Tim Glynn-Carney. Kuva: Fox Searchlight Pictures

Taru sormusten herrasta -sarjan ihailijoille on epäilemättä suunnattu fantasiakirjailijoiden Muhammad Alin elämäkertaelokuva Tolkien, jolle ei ole markkinointisyistä haluttu oivaltavampaa otsikkoa keksiä – antaa nimen myydä.

Muilta osin ei Dome Karukosken ensimmäistä isoa kansainvälistä ohjausta voi fanielokuville ominaisesta halpahintaisesta kauppahenkisyydestä soimata. Brittidraaman perinteitä uskollisesti mukaileva muotokuva ei mässäile J.R.R. Tolkienin filmatisointien naivistisella mahtipontisuudella ja sentimentaaleilla karikatyyreilla.

Kyseessä on vakavahenkinen ja realistinen, joskin myös humoristinen ja lämmin kuvaus kirjailijan nuoruudesta. Sieltä hän haki tuotantonsa materiaalin.

 

Alaikäisenä vanhempansa menettänyt Tolkien pääsee stipendillä huippukouluihin, joissa pärjää älyllä ja ahkeruudella. Tavanomaisia opintoja enemmän häntä houkuttavat mytologia ja vanhat kielet. Lahjoillaan hän etenee professoriksi asti, vaikka on ensin lentää yliopistosta ulos omapäisyytensä takia.

Tarinan keskiöön nousevat ihmissuhteet. Rakkaus saman sijaiskodin sivistyneeseen orpoon kaunottareen kokee dramaattisia käänteitä, mutta suhde kestää koettelemukset.

Yhtä tärkeä kokemus muovautuu koulukavereista, joista alkukankeuksien jälkeen tulee Tolkienin sydänystäviä. Eroistaan huolimatta älykkäät nuoret miehet tarjoavat toisilleen henkistä ravintoa ja tukea.

Vasta sota hajottaa liittoutumaksi itseään kutsuvan porukan peruuttamattomasti. Poikkeuksellisen kiinteistä läheissuhteista kumpusi Tolkienin fantasian maailmankuva, jossa hyvät pitävät yhtä taustoistaan huolimatta.

 

Tolkien mielsi alaluokkaisuutensa vuoksi itsensä hobitiksi. Vaimoonsa Tolkien suhtautui kuin haltiaprinsessaan. Yläluokkaiset ystävät toimivat toisten hyvien olentojen mallina.

Ensimmäisen maailmansodan groteskeissa rintamataisteluissa Tolkien näki totaalisen pahuuden ja helvetin, joka jätti ikuiset arvet. Väkivallan ja totalitarismin vastaisuus juonsi sekin koettuun elämään.

Vaimon rakkaus Wagnerin musiikkiin oli taiteellisesti tärkeä vaikuttaja, etenkin jättiooppera Nibelungin sormus. Tolkien siteeraa avoimesti sen myyttistä tarinaa.

 

Erityisen syvällinen ihmistutkielma Tolkien ei ole, mutta se on sympaattinen ja laadukkaasti toteutettu. Karukoski ja näyttelijät saavat esiin tekstin herttaisen huumorin ja päähenkilöiden läheisyyden.

Ajankuva on eloisaa ja uskottavaa brittituotannoille tuttuun tapaan. Onkin kiintoisaa nähdä, miten Tolkienin ihailijat ottavat vastaan hillityn kamaridraaman, jossa ei ole suurieleistä fantasiaa kuin pienenä höysteenä.