Kulttuuri

Elokuva-arvio: Kaltoin kohdellun raastava tragedia

System Crasher (Bio Rex). ★★★★ Ohjaus Nora Fingscheidt. Pääosissa Helena Zengel, Albrecht Schuch, Gabriela Schmeide. 1 t 59 min.
Benniä esittävä Helena Zengel yltää tyrmäävillä tunnereaktioillaan yhteen ikimuistoisimmista lapsirooleista. Kuva: (c) kineo Film / Weydemann Bros. / Yunus Roy Imer
Benniä esittävä Helena Zengel yltää tyrmäävillä tunnereaktioillaan yhteen ikimuistoisimmista lapsirooleista. Kuva: (c) kineo Film / Weydemann Bros. / Yunus Roy Imer

Psyykkiset häiriöt ovat hankala aihe. Ne tarjoavat dramaattista materiaalia, mutta taiteellinen painoarvo syntyy vain riittävästä yleisinhimillisestä perspektiivistä.

Pitäisi tarkastella kokonaista syndroomaa ja sen merkitystä muunakin kuin tunteisiin vetoavana yksittäistapauksena.

 

Nora Fingscheidtin ohjaama saksalaisdraama System Crasher vaatimuksen todella täyttää. Se on tragedia yhdeksänvuotiaasta Bennistä, joka hurjien raivonpurkaustensa vuoksi on sijoitettu pois perheestään. Ne pitävät hänet alati vaihtuvien hoitopaikkojen kierteessä.

Harva kestää sosiaalisista rajoista piittaamatonta tyttöä muutamaa viikkoa kauemmin. Sijaisperheissä vaarallisia muotoja saava tappelu alkaa viimeistään toisten lasten kanssa, samoin koulussa. Benni on aidosti vaikea tapaus. Hallitsematon vimma syttyy pienimmästäkin syystä.

Mutta ajoittain hän on herttainen ja rakastettava – ja varsinkin rakkauden kipeä. Äitiään hän kaipaa raastavalla voimalla.

Muotovalio elokuva ei ole, mutta psykologisena tutkielmana monitasoinen ja koskettava.

Terapeutti Micha vie Bennin pariksi viikoksi alkeelliselle kesämökilleen. Rauhallinen maalaiselämä ja turvallinen ihmissuhde auttaakin, mutta vain aikansa.

Ja se tuo uuden ongelman Bennin kiintyessä Michaan isähahmona. Hänkin ylittää ammattimaiset rajat välittämällä liikaa traumatisoituneesta lapsesta, johon olisi pidettävä riittävä etäisyys.

Michan täytyy palata ruotuunsa. Terapia vääntyy nurinniskoin, koska Benni törmää jälleen yhteen hylkäämisen kokemukseen. Bennin häiriytyneisyyden takana ovat perheväkivalta sekä hyväksikäyttö, kenties seksuaalinen, mutta ainakin henkinen. Benni vihaa pohjattomasti isäpuoltaan.

Tunnevammainen äiti asettaa puolisonsa tyttären edelle. Itsekeskeinen typerys on täysin kypsymätön kasvattajaksi. Perheen toisille lapsille seuraukset vain eivät ole yhtä julmat.

Tragedian viimeistelee vammojen syvyys. Optimaalisissa oloissa Benni selviäisi, mutta niitä on todella vaikea järjestää. Hyvää tarkoittavat sosiaalityöntekijät ajautuvat aina umpikujaan.

 

Muotovalio elokuva ei ole, mutta psykologisena tutkielmana monitasoinen ja koskettava. Oudosti valittu nimi johtaa kyllä harhaan – kukaan ei murra mitään systeemiä, vain Benni hajoaa.

Helena Zengel yltää tyrmäävillä tunnereaktioillaan yhteen ikimuistoisimmista lapsirooleista.