Kulttuuri

Elokuva-arvio: Parasite osoittaa, ettei köyhyys ylevöitä

Parasite (Bio Rex). Käsikirjoitus ja ohjaus Joon-ho Bong. Pääosissa Kang-Ho Song, Sun-Kuyn Lee, Yeo-Jeong Cho, Woo-Sik Choi, Jeong Ji-So.
Korealainen Parasite-elokuva kertoo rikkaista ja köyhistä. Kuva: Muu
Korealainen Parasite-elokuva kertoo rikkaista ja köyhistä.

Cannesin kultaisen palmun voittaja on varmasti laatutavaraa. Se pätee myös korealaiseen Parasiteen, joka on etenkin mustan huumorin ystäville pakkorasti.

Vähäosaisiin tavataan suhtautua taide-elokuvassa pyhimyksinä, vaikka köyhyys ei ketään ylevöitä. Sitä se ei ole tehnyt Ki-Taekin työttömälle perheelle, joka kituuttaa viheliäisessä kellariloukossa juoppojen kuseskellessa ikkunapieliin.

Kaverinsa suosittelemana poika pääsee yksityisopettajaksi rikkaaseen perheeseen. Kohta siellä hääräävät hyvällä palkalla kaikki neljä Ki-Taekia väärennetyillä tiedoilla ja muka toisiaan tuntematta.

 

Joon-ho Bong ei kaunistele tavallisen ihmisen häikäilemättömyyttä hänen ajaessaan omaa etuaan. Petos ei monta hetkeä omatuntoa vaivaa, ei edes toisien köyhien työttömäksi ketkuilu.

Päinvastoin taidokas vehkeily nostaa ylpeyttä. Osaajia olemme, joskaan kukaan ei sitä tajua tai tunnusta.

Eivätkä he edes ole varsinaisesti myrkyllistä väkeä, vaan osattomuuteensa kyllästyneitä pikku huijareita. Veijarikomediana ja yhteiskunnallisena satiirina juonikas tarina pitkään kääntyileekin. Sävy kuitenkin saostuu lopulta traagiseksi draamaksi. Letkeän ironian tilalle taittuu groteski väkivalta.

Bong alleviivaa, kuinka arkinen itsekkyys voi johtaa absurdeihin mittoihin. Omaan makuuni raju taite kuitenkin syö siihen asti mestarillista huumoria, jonka kepeys ei vähennä yhtään sen painokkuutta.

 

Hieno ja omaalaatuinen elokuva silti on niin käänteiltään kuin ihmiskuvaukseltaan. Sen monitasoisuus tiivistyy nuoressa tyttäressä, perheen aivoissa ja teeskentelyn mestarissa.

Tyttö kokee saaneensa surkeassa elämässään väärän roolin. Lahjakkuutensa puolesta hän on oikeassakin. Ulkoisesti lapsekkaan kaunottaren laskelmoivuus hätkäyttää. Julma hän ei ole, mutta sitäkin viileämpi. Ihmissuhteet ovat hänelle narsistista peliä.

Periaatteessa tavanomainen tyttö yltää liki shakespearemaisen manipuloijan mittoihin. Eikä Jeong Ji-Son upeasti tulkitsema hahmo maistu edes liiotellulta.

Päivän lehti

22.10.2020

Fingerpori

comic