Kulttuuri

Elokuva-arviot: Animaatioklassikko yhä voimissaan

Akira (Bio Rex). Ohjaus Katsuhiro Otamoto. Pääosissa Mitsuo Iwata, Nazomu Sasaki, Mami Kayama. 2 t 4 min. ★★★★
Akirassa moottoripyöräjengit taistelevat Tokion kaduilla. Animaatio on saanut teknisen päivityksen. Kuva: Muu
Akirassa moottoripyöräjengit taistelevat Tokion kaduilla. Animaatio on saanut teknisen päivityksen. Kuva: Muu

Katsuhiro Otamoton omaan japanilaiseen manga-sarjakuvan pohjaava, populaarikulttuuria muokannut kulttianimaatio Akira vuodelta 1988 saa teknisesti päivitettynä uusintakierroksen.

Lajifanaatikkojen ohella se on muillekin elämys, ellei vierasta naivistista tarinaa ja hillitöntä väkivaltaa.

Näihin päiviin sijoittuva apokalyptinen visio suursodan murjomasta Tokiosta vyöryy lajille ominaisesti sivilisaation alennustilaa, jota hallitsee epämääräinen sekoitus anarkiaa ja totalitarismia.

Pääroolissa ovat yhteiskunnan tulevaisuudesta taistelevat moottoripyöräjengit.

Akira on visuaalisesti loistelias samalla koristeellisella tavalla kuin aikalaisensa Blade Runner, mutta animaation keinot jäännöksettä hyödyntävänä vauhdikkaampi ja ekspressionistisissa laajakuvissaan vaikuttavampi.

Alleviivatun dramaattista ihmiskuvausta ja kerrontaa ei voi syväksi tai monitasoiseksi kehua, mutta pantakoon se lajityypin piikkiin.

Mustan elokuvan synkkää ilmapiiriä ei kuitenkaan ole koskaan tavoitettu yhtä iskevästi animaatiossa. Sisäsiisti ja hovikelpoinen Disney etääntyy valovuoden päähän.

Etenkin hurjat yölliset panoraamat kaoottisesta suurkaupungista helikoptereineen ja valonheittäjineen kestävät aikaa tuonnempanakin, vaikka niiden futuristinen ennustearvo jäi toteutumatta – ainakin toistaiseksi.

Kyynärpäät heiluvat tuomiopäivänä

Greenland (Bio Rex). Ohjaus Ric Roman Vaugh. Pääosissa Gerard Buttler, Morena Baccarin, Roger Dale Floyd. 2 t 0 min. ★★

Katastrofien aikana niitä kuvaavat elokuvat vetävät väkeä, ilmeisesti poikkeusolojen käsittelyn psyykkisessä tarpeessa. Greenlandin kuolemaa kylvävä komeetta osuu koronan ansiosta hyvään markkinarakoon.

Maskuliinisuuden nykyikoneihin lukeutuva Gerard Buttler marssittaa perhettään kasvavassa kaaoksessa kohti ainoaa turvapaikkaa Grönlannissa vastoinkäymisten ympäröimänä. Katastrofielokuvan perinteessä kallistutaan nyt pessimistiselle laidalle ainakin ihmisten toiminnassa.

Laittomuus ja härskit otteet jylläävät, kun jokainen yrittää pelastaa nahkansa. Monen sortin höyrypäät nousevat esiin.

Näkemystä tuskin voi järin epärealistisena pitää viime kuukausien kokemuksilla, mutta tarina on kliseinen ja ihmiskuvaus latteaa eli hyvät ja pahat erottuvat puolinukkuvallekin.

Ei keskiluokkainen isukki tosin kyynärpäätaktiikassa pekkaa pahemmaksi paljastu. Vilppi, kiristys ja etuilu tekevät hänestä ainakin henkisiltä raameiltaan realistisen taviksen putipuhtoisen sankarin sijaan.

Suuren rahan spektaakkelin tuomiopäivän tunnelmat ja tuhon panoraamat vaikuttavat kyllä todentunnullaan. Muilta osin kohtaukset toistavat itseään ennalta arvattavasti. HÄSA

Päivän lehti

25.9.2020

Fingerpori

comic