Kulttuuri Helsinki

Elokuvien ja sarjojen kuvaukset pakkaantuvat nyt peräkkäin – "Ensimmäistä kertaa 15 vuoteen ryhdyin kuvaamaan jotain vain huvin vuoksi"

Koronakevät teki ohjaaja Marja Pyyköstä vain kiireisemmän.
Ohjaaja Marja Pyykölle nostetta on tuonut esimerkiksi Yösyöttö-elokuva, jossa päärooleja esittivät Marja Salo ja Petteri Summanen. Kuva: © Solar Films / Marek Sabogal

Koronakevät on sotkenut elokuva- ja sarja-alan aikataulut. Ensin kukaan ei tiedä, milloin siirtyneet tai kesken jääneet hankkeet jatkuvat. Sitten tehdään nopeita päätöksiä ja sovitellaan yhteen mitä mutkikkaimpia aikatauluja.

Elokuvaohjaaja Marja Pyykön koronanjälkeiset työt ovat alkaneet vauhdikkaasti. Pyykkö vastaa puhelimeen Tallinnassa. Hän on kuvaamassa sarjaa Mädät omenat, jossa näyttelevät muiden muassa Satu Tuuli Karhu ja Armi Toivanen.

– Koronan tuoma pysähdys maaliskuussa oli konkreettinen: pyörä pyöri, ja yhtäkkiä maailma seisahtui. Humps. Tuli hiljaisuus, Pyykkö kuvailee.

Juttu jatkuu kuvan jälkeen.

Marja Pyykkö, 45, aloitti uransa valkokankaalla jo pikkuvauvan roolissa Risto Jarvan elokuvassa Mies, joka ei osannut sanoa ei. Elokuva- ja teatteriroolien jälkeen hän valmistui Taideteollisen korkeakoulun ohjaajalinjalta. Kuva: Pekka Rautiainen
Marja Pyykkö, 45, aloitti uransa valkokankaalla jo pikkuvauvan roolissa Risto Jarvan elokuvassa Mies, joka ei osannut sanoa ei. Elokuva- ja teatteriroolien jälkeen hän valmistui Taideteollisen korkeakoulun ohjaajalinjalta. Kuva: Pekka Rautiainen

Pyykön ei tarvinnut jäädä toimettomaksi, kun Mätien omenien alkuperäinen kuvausaikataulu muuttui.

Toissa sunnuntaina alkoi HBO Nordic -suoratoistopalvelussa lyhytelokuvasarja Eristyksissä, johon Pyykkö on ohjannut yhden, toukokuussa kuvatun elokuvan. Pyykön jakso tuli viime perjantaina.

Sen tekeminen koronaeristysajan loppusuoralla oli eräänlaista terapiaa. Hän oli jopa aloittanut elokuvanteon jo ennen kuin työtä ehdotettiin.

–  Ensimmäistä kertaa viiteentoista vuoteen ryhdyin kuvaamaan jotain vain huvin vuoksi. Tuli olo, että kamera tänne.

Muutama päivä omatoimisten kuvausten jälkeen tuotantoyhtiöstä soitettiin ja esiteltiin idea lyhytelokuvasarjasta. Se istui Pyykön ja Janne Jääskeläisen jo aloittamaan hankkeeseen.

Kiireinen ohjaaja

Marja Pyykkö on tällä hetkellä ehkä kiireisin suomalainen elokuva- ja sarjaohjaaja, ja olisi ollut sitä jo ilman koronaakin. Nostetta on tuonut esimerkiksi Yösyöttö-elokuvan menestys. Se sai kolmisen vuotta sitten yli 200  000 katsojaa.

Keväällä nähtiin Ylellä Pyykön ohjaama sarja Paratiisi, jossa Riitta Havukainen näyttelee poliisia Fuengirolassa ja Oulussa.

Kuvausten valmistuttua keväällä 2019 hän siirtyi aivan toisenlaisiin tunnelmiin ja kuvasi Sihja-nimisen koko perheen fantasiaelokuvan. Sen takana on tuotantoyhtiö Tuffi Films.

Vielä jälkituotantovaiheessa olevassa Sihjassa on paljon erikoistehosteita, mutta ennen kaikkea Pyykkö kehuu Kirsikka Saaren ja Jenni Toivoniemen käsikirjoitusta. Sihjaa viimeisteltiin ja Mätien omenoiden kuvausten piti juuri alkaa maaliskuussa, kun covid-19 muutti kaiken.

Syksyllä hääkomediaa

Seuraavakin hanke on varma. Aleksi Bardyn käsikirjoittama Vuosisadan häät on komedia. Se kuvataan syyskuusta alkaen.

–  Tykkään siitä, että on monta asiaa tekeillä, mutta yleensä tarvitsen kuukauden henkisen valmistautumisajan hankkeiden väliin, Pyykkö sanoo.

–  Neljän viikon loma heinäkuussa typistyi neljään päivään, kun hankkeet pakkaantuvat peräkkäin. Ihme läjässä kaikki.

”Sai kokeilla ja tehdä virheitä”

Pyykön lyhytelokuva Kop-kop-tik-tok on rytmien ja assosiaatioiden elokuvaa enemmän kuin juonellinen tarina. Ihmiset hakevat kontakteja ja hermot menevät yksin ollessa. Pääosia esittävät Marjaana Maijala ja Antti Pöntinen.

– Yleensä joudun miettimään sarjaa tai elokuvaa tehdessä ekonomisesti, miten kukin asia liittyy juoneen. Nyt sai kokeilla ja tehdä virheitä, Pyykkö kuvailee.

Ohjaajan mukaan vapaamuotoisempi tekeminen pakotti katsomaan omaa ammattia ja tekemistä uudesta kulmasta.

– Kun kilometrien myötä tulee varmuutta, samalla kertyy epävarmuutta: voiko totutusta poiketa? Pitäisi vain luottaa hetkeen, Pyykkö sanoo.

– Haaveilen, että saisin tehdä pitkän elokuvan tähän tyyliin: pienellä ryhmällä, liikkumavaralla ja niin, että määräävää ei ole juoni vaan joku tunne.

Päivän lehti

5.8.2020