Kulttuuri

Ensi-iltaan tulevassa Madaamit-näytelmässä miestä pyöritetään kuin flipperipalloa peilihuoneessa

Madaameissa taloon tulee vauva, ja hänen mukanaan joukko daameja. Kuvassa Johanna Reilin (vas.), Tuija Vuolle ja Sanni Haahdenmaa. Kuva Pekka Rautiainen

Naisista ja äitiydestä on kirjoitettu läpi kulttuurihistorian lukemattomia lauluja, kirjoja, näytelmiä ja elokuvia.

Hämeenlinnan kaupunginteatteri kantaa oman kortensa kekoon Tuomas Parkkisen kirjoittamalla ja ohjaamalla näytelmällä Madaamit. Se saa ensi-iltansa lauantaina.

– Madaamit on näytelmä äitiydestä ja naisista, mutta miehen näkökulmasta katsottuna. Siinä musta huumori sekoittuu nuoren lapsiperheen arkeen, Tuomas Parkkinen luonnehtii.

Parkkinen kuvailee näytelmän antavan ajatuksia kaikille, sillä jokaisella on äiti-suhde.

– Vaikka äiti olisi etäinenkin, silti se suhde on olemassa.

Äitiyden viestikapula

Tuomas Parkkinen kertoo näytelmän naishahmojen olevan harvinaisen rivoja, rikkinäisiä ja riemukkaita.

– Läpimenossa tuli iso oivallus siitä, kuinka äitiyden viestikapula siirtyy sukupolvelta toiselle. Miten tyttärestä tulee äiti, Parkkinen kertoo.

Näytelmässä yhdistyvät vakava ja hauska, jopa samassa kohtauksessa. Toisaalta näytelmän teksti on samaan aikaan varsin ajankohtainen.

– Viime aikoina on puhuttu paljon syntyvyyden rajusta laskusta. Siitä päästään nopeasti lapsen hankkimisen filosofisiin kysymyksiin.

Tuomas Parkkisen näytelmässä äitiyttä käsitellään miehen näkökulmasta. Kuva Pekka Rautiainen

Näytelmän näkökulma on miehen, Jaakon, jonka roolissa nähdään hämeenlinnalainen Sauli Suonpää.

Tuomas Parkkinen kuvailee lehdistötilaisuudessa Jaakon olevan naisten maailmassa kuin flipperipallo peilitalossa.

Kolmen lapsen isänä Suonpäällä on ollut suora näköala äitiyteen.

– Äitihän on hahmona kruunun jalokivi, ja sellaisenaan äitiydestä irtoaa valtavasti humoristisia ja absurdeja piirteitä, Suonpää sanoo.

Naisten pomputeltavana

Suonpään mukaan taiteessa isyyttä käsitellään paljon vakavammassa hengessä.

– Äitiys on jo senkin takia hauskaa, että siihen liittyy niin valtavan paljon odotuksia monesta suunnasta.

Äidin ja pojan suhdetta käsitellään näytelmässä monelta kantilta ja katsojat löytävät siitä tuttuja piirteitä omasta elämästään.

– Jaakko on naisten pomputeltavana, ja sen moni isä voi tunnistaa, Suonpää kertoo roolihahmostaan.

Hän pohtii Jaakon joutuvan jyrän alle juuri sen takia, ettei hän voi koskaan olla äiti.

Jaakkoa revitään moneen suuntaan.

– Traagisen siitä tekee se, että se osoittaa, kuinka kauan kestää, että ihminen alkaa ajatella itsenäisesti.

Tuija Vuolle näyttelee Madaamit-näytelmässä Sauli Suonpään Jaakko-roolihahmon äitiä. Kuva: Pekka Rautiainen
Tuija Vuolle näyttelee Madaamit-näytelmässä Sauli Suonpään Jaakko-roolihahmon äitiä. Kuva Pekka Rautiainen

Lavasteista tahatonta komiikkaa

Madaamien lavasteet ansaitsevat myös esiinnoston. Hämeenlinnan kaupunginteatterin lavalla nähdään nimittäin ensimmäisen kerran pyörivät lavasteet. Ne on suunnitellut lavastaja Marko Karvonen. Rakennustyön ovat hoitaneet näyttämömiehet.

Harjoituskauden aikana ne ovat tuottaneet myös tahatonta komiikkaa, sillä näyttelijän on pitänyt muistaa, että ovi, josta hän äsken paineli näyttämölle, ei enää olekaan samassa kohdassa.

Pyörivät lavasteet kuitenkin mahdollistavat näyttämökuvan sujuvan vaihtumisen. HÄSA

Madaamit Hämeenlinnan kaupunginteatterissa, ensi-ilta lauantaina 12.10. kello 18.