Kulttuuri Riihimäki

Kleopatran säteilevä äiti – Tamara Aladin sai vihdoin oman näyttelyn

Lasimuotoilija Tamara Aladinille koottiin muistonäyttely Suomen lasimuseoon. Aladinin nostalgiset ja värikkäät lasisarjat vievät keskelle 1960-lukua.
Kleopatra-sarjan karahvimaisia maljakoita valmistettiin vihreinä, punaisina ja ruskeina, mutta niissä oli aina kirkas korva. Maljakoista valmistettiin 12 eri mallia. Kuva: Esko Tuovinen
Kleopatra-sarjan karahvimaisia maljakoita valmistettiin vihreinä, punaisina ja ruskeina, mutta niissä oli aina kirkas korva. Maljakoista valmistettiin 12 eri mallia. Kuva: Esko Tuovinen

Aloittaessaan Riihimäen Lasin muotoilijana vuonna 1959 Tamara Aladin ei omien sanojensa mukaan tiennyt lasista mitään.

Väitettä on vaikea uskoa, kun katsoo hänen hentoisia ja siroja, naisen käteen sopivia likööri- ja konjakkilaseja. Juuri niillä hän käynnisti 17 vuotta kestäneen työsarkansa lasitehtaalla.

 

Muotoilija, ei taiteilija

Tamara Aladinin tuotantoa esitellään Suomen lasimuseossa Riihimäellä muistonäyttelyssä. Taiteilijan eläessä hän osallistui vain yhteisnäyttelyihin.

– Hän työskenteli Riihimäen Lasilla Helena Tynellin, Nanny Stillin ja Aimo Okkolinin rinnalla, mutta hän korosti olevansa muotoilija, ei taiteilija. Hänen tuotantonsa ei ole yhtä tunnettu kuin heidän, mutta hänen omasta tahdostaan. Hän suunnitteli isoja käyttölasisarjoja, joita ei signeerannut, kertoo intendentti Kaisa Koivisto.

Kaisa Koivisto kuvailee Tamara Aladinia voimakastahtoiseksi, temperamenttiseksi, räiskyväksi, iloiseksi ja kauniiksi naiseksi, joka ei jäänyt muiden varjoon.

 

Laaja, mutta tuntematon tuotanto

Ennen kuin Tamara Aladin aloitti lasimuotoilijana, hän työskenteli Aeron eli nykyisen Finnairin lentoemäntänä vasta-avatulla Moskovan-reitillä. Työnsä ohella hän jatkoi rakasta harrastustaan piirtämistä ja suunnitteli ystävättärensä pyynnöstä kevyet lasipikarit naisille.

Kun hän esitteli luonnoksensa Riihimäen Lasille, avautui työpaikka muotoilijana.

Aladin oli koulutukseltaan keraamikko ja opetteli uuteen materiaaliin liittyvät tiedot ja taidot Riihimäellä.

– Hän oli hyvin työteliäs muotoilija, jolta tunnetaan 150 esinettä, mutta todellinen määrä on moninkertainen. Valtaosa tuotannosta myytiin anonyymeinä. Tuotantoa vietiin paljon ulkomaille, erityisesti Saksaan, Ruotsiin, Yhdysvaltoihin ja Englantiin, kertoo Suomen lasimuseon johtaja Hanna Mamia-Walther.

Tamara Aladinin tehtävä tehtaalla oli suunnitella talouslasia ja vientimalleja. Ulkomailla esittely- ja messumatkoilla hän pystyi puhumaan suomen lisäksi ruotsia, venäjää saksaa ja englantia.

 

Vihreää ja sinistä

Tamara Aladin ei pitänyt itseään taiteilijana vaan muotoilijana.

Vuosien aikana Tamara Aladin suunnitteli isoja sarjoja käyttölaseineen, maljoineen ja jopa tuhkakuppeineen. Ensimmäisten vuosien tuotantoon kuuluivat siniharmaa Nella-lasisto ja violetti Lila-lasisto.

Luna-lasistoon hän suunnitteli siksak-kuvioisen rihlakoristelun ja Rapallo-sarjan helmiäisin koristellut pallorivistöt.

Suurelle yleisölle tutuimpia esineitä Tamara Aladinin tuotannosta ovat Kleopatra-sarjan maljat ja kannut, Kehrä-maljakot ja Koralli-maljat.

Koralli-sarja syntyi Riihimäen Lasin loppuvuosina 1975.

Tamara Aladin hurmaantui Turkissa Istanbulin Sinisen moskeijan ja historiallisten rakennusten mosaiikkien väreistä. Hän houkutteli lasitehtaan käyttämään opaalilasia, jonka pintaan ripoteltiin raikasta vihreää ja sinistä.

 

Lasiuralta hevostilalle

Taide-esineitä Aladin suunnitteli vain vähän. Hammas-malja ja Kajo-maljakko valmistettiin kiinnipuhalletusta kristallista, jossa oli useita värikerroksia päällekkäin. Kajo-maljakkoa hän piti yhtenä kauneimmista esineistään.

Riihimäen Lasi joutui talousvaikeuksien vuoksi lopettamaan toimintansa vuonna 1976. Viimeisenä suupuhalluspäivänä 30. marraskuuta valmistettiin Tamara Aladinin Carmen-kynttiläjalkaa puoliautomaatilla.

Tamara Aladin ei palannut enää lasin pariin vaan jättäytyi hoitamaan kotitilaansa ja hevosiaan Haminassa. Hän kuoli 9. maaliskuuta 2019. HäSa

Tamara Aladinin muistonäyttely 26.4–2.6.2019 Suomen lasimuseossa Riihimäellä.

Tamara Aladin

Syntyi vuonna 1932 Haminassa.

Harjoitteli Arabian tehtaalla teini-ikäisenä, kunnes aloitti opinnot Taideteollisessa oppilaitoksessa.

Opettajina mm. Elsa Helenius, Kaj Franck ja Tapio Wirkkala.

Valmistui keraamikoksi vuonna 1954 ja palasi työskentelemään Arabian tehtaalle.

Työskenteli Aeron (Finnair) lentoemäntänä 1956–1959.

Aloitti Riihimäen Lasi oy:n muotoilijana vuonna 1959.

Työsuhde päättyi, kun Riihimäen Lasi lopetti toimintansa 1.12.1976.

Lähde: Hannele Viilomaan artikkeli: Maljakoita ja muuta, Tamara Aladin lasimuotoilijana. Riihimäen Lasi Oy 100, Suomen lasimuseo, Riihimäki 2010.