Kulttuuri

Konserttiarvio: Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri täytti Vanaja-salin intensiteetillä ja soinnilla

Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri Kuva: Ulla Nikula
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri Kuva: Ulla Nikula

Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri, joht. Malin Broman

Fanny Mendelssohn: Jousikvartetto Es-duuri (sov. jousiorkesterille). Johan Helmich Roman: Viulukonsertto d-molli. Elfrida Andrée: Andante quasi recitativo. Felix Mendelssohn: Oktetto (sov. jousiorkesterille). Verkatehdas 7.3.

Malin Broman ottaa Keski-Pohjanmaan Kamariorkesterin taiteellisen johtajan tehtävän vastaan syksyllä, mutta johti jo torstaisen konsertin Verkatehtaalla. Broman on mm. Ruotsin radion sinfoniaorkesterin konserttimestari ja kansainvälisesti kysytty vierailija.

 

Konsertin ohjelmassa oli Mendelssohnin sisarusten ja ruotsalaisten Romanin ja Andréen musiikkia. Kokonaisuus oli vaihteleva ja toi esiin harvemmin kuultuja, suorastaan vieraita teoksia ja säveltäjiä. Näihin tutustuminen muodosti virkistävän elämyksen, johon saattoi heittäytyä ilman ennakko-odotusten paineita.

Fanny (1805–47) ja Felix (1809–47) Mendelssohn saivat molemmat monipuolisen koulutuksen, johon musiikki kuului keskeisenä osana. Isosisko Fanny oli lahjakas säveltäjä, mutta ajan henki ei sallinut naiselle uraa tälläkään alalla.

Elfrida Andrée (1841—1929) oli naissäveltäjänä edelläkävijä, mutta myös kapellimestarina ja Ruotsin ensimmäisenä naispuolisena tuomiokirkkourkurina. Johan Helmich Roman (1694—1758) oli Ruotsin ensimmäinen kotimainen säveltäjä – sukujuuriltaan suomalainen.

Orkesteri tuotti 20 soittajalla intensiteetin ja soinnin, joka sai akustisesti kuivan Verkatehtaan kuulostamaan ihan konserttisalilta. Ei vähäinen saavutus. Bromanin innostava vaikutus tuotti kauniin tuloksen.

Fanny Mendelssohnin Jousikvartetto oli sähäkkä aloitus, tiivis, vapaamuotoinen ja kuitenkin jotenkin klassinen teos. Säveltäjä ei venytä sanottavaansa, mikä on useimmiten hyvä asia.

Pohjalaisten edellisellä vierailulla marraskuussa kuulimme Beethovenin kvarteton. Suurempi kokoonpano oli nyt paremmin perusteltu, kun orkesteri onnistui säilyttämään Mendelssohnin sisarusten kappaleiden herkkyyden. Kamarimusiikin sävyt säilyivät edes osittain.

Broman loisti Romanin barokkisen viulukonserton solistina. Siinä kuultiin kaikuja myös Corellilta ja Händeliltä, tyylin suurilta mestareilta.

Andréen Andante oli romanttisesti hehkuva miniatyyri, joka johdatti Felix Mendelssohnin suureen oktettoon. Matalien jousten ryntäys lopussa vei menevään finaaliin, joka jotenkin kuvasi koko konserttia. Vapauttava elämys. Orkesterilla on edessään hedelmällinen periodi uuden johtajansa myötä.