Kulttuuri

Kuvataide-arvio: Havainnon ja muodon juhlaa Galleria Koneessa

Tarja Nurkkala: Olennainen. Galleria Kone, Hämeenlinnan Verkatehdas. Esillä 21.12. saakka.
Tarja Nurkkala: Poikkeava
Tarja Nurkkala: Poikkeava

Paikallista näyttelyvuotta saattelee loppua kohden Iittalassa asuvan ja työskentelevän Tarja Nurkkalan (s.1977) näyttely. Olennaiseksi nimetyn kokonaisuuden mustemaalaukset ja sekatekniikkateokset ovat syntyneet vuosina 2018–2019.

Taiteilijaa kiinnostaa työskentely vähäisillä väreillä, teosten suhde tilaan sekä ihminen erilaisine tunteineen ja rakenteineen. Hän on koonnut esillä olevat omakuvanomaiset teoksensa pisteistä ja palasista.

 

Olennainen osoittaa heti kättelyssä, ettei kaikki ole sitä miltä näyttää. Väljästi ripustetut vanerilevyt muistuttavat etäältä maalauksia, joiden kuvapinnoilta löytyy erilaisia esittäviä elementtejä. Läheisempi tarkastelu paljastaa, että paikoin havainto on osunut oikeaan.

Punasävyinen Poikkeava sisältää lukuisista pienistä maalipilkuista muodostuvan ihmishahmon siluetin yksivärisellä taustalla. Sen vierestä löytyvä Huomaamaton esittää samaa aihetta, mutta toisin kuin sisarteoksensa hahmo, se erottuu yksivärisestä taustastaan vanerilevyyn kaiverrettujen lukuisten reikien kautta.

Huomaamaton on kirjaimellisesti teosnimensä mukainen: katsomiskulman mukaan sen hahmo katoaa tai vastaavasti nousee esiin. Teosparin havaintoa haastava visuaalisuus täydentyy sen materiaalia kunnioittavan työstön kautta, vanerilevyn näyttävien puunsyiden kuultaessa esiin mustekerrosten alta.

 

Kierroksen edetessä sekä materiaalisuuden että havainnon merkitykset näyttelyn kulmakivinä vahvistuvat entisestään. Poikkeavan ja Huomaamattoman pelkistettyä muotoa jatkavat Sankari-teokset. Niissä toistuva viitta koostuu paikoin nauloista ja paikoin peilin sirpaleista.

Sirpaleista kootussa Sankarissa Nurkkala tuo havainnon konkreettisesti osaksi teosta, teosta katselevan havahtuessa omaan peilikuvaansa teoksen peilaavan pinnan kautta.

Yhtä lailla katsomiskokemuksen moniulotteisuutta avaa mustemaalauksia edustava Avuton, jonka abstraktit muodot muodostavat ikään kuin varkain esittävän kuvan istuvasta hahmosta. Kaiken kaikkiaan Olennainen onnistuu herättämään kysymyksiä havainnon ja sen mekanismien luonteesta.

Hahmopsykologisvaikutteisesta taideteoriastaan tunnettu psykologi Rudolf Arnheim (1904–2007) huomautti aikoinaan, että havaitseminen on tosiasiassa aktiivista visuaalista ajattelua. Nurkkala osoittaa käytännössä, että kuvan katsominen vaatii katsojalta ajateltua enemmän tarkkaavaisuutta, ymmärrystä ja oppimista.

Päivän lehti

25.10.2020

Fingerpori

comic