Kulttuuri

Kuvataidearvio: Kannanottoja kuihtuneen kulutuksen kehdossa

Kohtuus – yhteys – tasa-arvo. Ars-Häme ry:n kesänäyttely. Kuraattorit: Maija Helasvuo ja Marja Bonada. Entinen kauppakeskus Linna, Hämeenlinna, 29.8. saakka.
Juha Sääski: Häpeällistä 6 (2018-2019) Kuva: Muu
Juha Sääski: Häpeällistä 6 (2018-2019)

Hämeenlinnalainen taidekesä paikantuu kuluvana kesänä perinteisten näyttelytilojen lisäksi myös uusiin ja yllättäviin ympäristöihin.

Reskalta löytyvä entinen kauppakeskus Linna tarjoaa yhteistyössä Hämeenlinnan kaupungin kanssa elokuun loppuun asti tilat Ars-Häme ry:n kesänäyttelylle.

Kulutuskulttuuria sekä yhdessäolon teemoja käsittelevä Kohtuus – yhteys – tasa-arvo esittelee teoksia sekä Ars-Häme ry:n taiteilijoilta että kutsutuilta kotimaisilta ja ulkomaisilta taiteilijoilta.

Näyttely on saanut nimensä valistuksen ajan kuuluisasta ”vapaus, veljeys, tasa-arvo” -iskulauseesta, jonka kuraattorit yhdistävät individualismin ja sen myötä kulutusyhteiskunnan kehittymiseen. Kaiken kaikkiaan taidetta nähdään yli 30 suomalaisen, saksalaisen ja walesilaisen taiteilijan tuotannosta. Näyttelyyn on vapaa pääsy.

 

Moninaisia tekniikoita ja materiaaleja hyödyntävä näyttely aukeaa näyttävästi entisen kauppakeskuksen toisessa kerroksessa. Harkittu ripustus paljastaa oivaltavia rinnastuksia ja antaa teoksille tarvittavan tilan, joskin yhteen niputettujen videoteosten katsominen vaatii kärsivällisyyttä.

Toteutustapojen kirjon lisäksi myös erilaiset tunnelmat ja tulkinnat löytävät tiloista paikkansa. Paikoin näyttelyn teokset, kuten Olli Larjon Hyvän ja pahan kone ja Mika Karhun Tšernobylin satakaulainen kielilaulaja, vievät katsojan omaan painostavan hämärään maailmaansa, kevytmielisen kulutuksen taakse.

Yhtä synkkiä sävyjä, joskin aiemmasta tuotannostaan tutulla humoristisella otteella, tuovat näyttelyyn Tapani Kokon ja Pauliina Turakka Purhosen Danse Macabre -hahmot. Erikokoiset kuolemahahmot muuntavat entisen kulutuksen tilan ikkunasyvennykset omintakeisiksi alttarisyvennyksikseen.

 

Osa teoksista keskittyy yhteyksiin omista tilallisista näkökulmistaan, kuten rinnakkain asemoidut Niina Rädyn maalaukset ja Antti-Ville Reinikaisen veistokset.

Rädyn Yksiö-nimellä kulkeva, näyttelytilan ehdoilla rakentuva maalauskokonaisuus käsittelee Reinikaisen vinksahtaneiden veistosten tavoin näennäisen arkisia tiloja tai niiden osia, jotka muuntuvat materiaaliensa avulla joksikin uudeksi ja yllättäväksi.

Osa teoksista erottuu runsaudesta omintakeisella teemankäsittelyllään, materiaaleillaan sekä muotokielellään. Walesilaisvahvistus Jasmine Robertsin polveilevasti nimetty veistossarja käsittää neljä eri materiaaleista työstettyä arkaaista ihmishahmoa, jotka ovat ottaneet haltuunsa niin patterin kuin lattiapinnankin.

 

Robertsin hahmojen surrealistisia yhteyksiä seurailevat myös Juha Sääsken hilpeäntraagiset maalaukset ja Berit Talpsepp-Jaanisoon populaarikulttuuria ja taidehistoriallisia lainoja pulppuavat veistokset.

Yhteyksiä synnyttää ja ravistelee myös Aarno Rankan ja Jyrki Riekin installaatio Sunday at the Mall. Suorastaan omassa universumissaan operoiva tilateos esittelee vereslihalla sykkivän ihmiselämän tennissukkineen, pyhimyskynttilöineen ja sukkahousuineen.

Kohtuuden ja tasa-arvon kysymyksiä herättelevät muun muassa Pilvi Ojala ja Anni Paunila taiteellisella tulkinnallaan entisaikojen kuriositeettikabineteista.

Ojalan ja Paunilan Wunderkammer ottaa itseoikeutetusti haltuun oman huoneensa, asettaen visuaalisesti rikkaalla tavallaan ihmisen rinnalle ei-ihmiset, kuten täytetyt linnut, eläimet ja muut luonnonkappaleet.

Päivän lehti

26.11.2020

Fingerpori

comic