Kulttuuri Hämeenlinna

Kylmää vettä elokuva-alan niskaan – Kuinka kassa kestää?

Leffateatterit ovat kiinni ja ensi-illat siirtyvät tulevaisuuteen. Alalla on huoli, kuinka kotimaisten toimijoiden kassa kestää.
Perjantai 13. päivä maaliskuussa oli kohtalokas ensi-iltapäivä Tuukka Temosen Aika jonka sain -elokuvalle, kun koronaviruksen rajoittamisen vaikutukset alkoivat tuntua ja teatterit tyhjenivät. Kuvassa elokuvan pääosassa halvaantuvaa ratsastajaa esittävä Olga Temonen. Kuva: Aki Huttunen
Perjantai 13. päivä maaliskuussa oli kohtalokas ensi-iltapäivä Tuukka Temosen Aika jonka sain -elokuvalle, kun koronaviruksen rajoittamisen vaikutukset alkoivat tuntua ja teatterit tyhjenivät. Kuvassa elokuvan pääosassa halvaantuvaa ratsastajaa esittävä Olga Temonen. Kuva: Aki Huttunen

– Tästä tulee aikamoinen hässäkkä ja melkoinen hulabaloo, kun elokuvateatterit taas jossakin välissä aukeavat, ennakoi elokuvateattereita sekä elokuvien maahantuojia ja levittäjiä edustavan Filmikamari ry:n toimitusjohtaja Tero Koistinen.

Koronaviruksen takia pitkä liuta elokuvien ensi-iltoja on siirretty hamaan tulevaisuuteen ja teatterit ovat iskeneet ovet säppiin. Kokonaisuus voi mennä uusiksi, koska syksylle on luonnollisesti suunniteltu jo seuraavien ensi-iltojen aalto.

– Elokuvia siirtyy ensi vuodelle. Syksylle ehkä pakkautuu vähän, mutta pitkällä jänteellä koko maailman julkaisut työntyvät vain eteenpäin, Biorex-ketjun hämeenlinnalainen toimitusjohtaja Aku Jaakkola sanoo.

Kusiaisen valtuudet

Ensi-iltojen ajankohtien mietintä on iso palapeli. Suomessa päivämäärien valintaan vaikuttavat muun muassa maailmanensi-illat, koko maan salikapasiteetti ja esimerkiksi urheilun arvokisojen vaikutus.

– Markkinat ratkaisevat näitä. Ulkomaisissa elokuvissa studiot miettivät maailmanlaajuisia ensi-iltoja suhteessa toisiinsa. Jos Veikko Huovinen kirjoitti, että ihmisellä on maailmankaikkeudessa kusiaisen valtuudet, niin meillä on aika lailla sama Hollywoodin kanssa, Koistinen vertaa.

Tähän kokonaisuuteen kotimaisten elokuvien ja independent-tuotantojen on suhteutettava itsensä, ja löydettävä oma paikkansa. Suomalaisilla tuotannoilla on iso merkitys, sillä elokuvateatterien markkinoista ne tuovat neljänneksen, ja painotus kasvaa, mitä syvemmälle maakuntiin mennään.

– Mitä pienempi paikkakunta, sen tärkeämpi osuus kotimaisilla elokuvilla on, Koistinen kertoo.

Puskureita ei juuri ole

Kun teatterit ovat kiinni ja elokuvia ei esitetä, asia koskee monia. Elokuvien tuotannossa on etukäteen kiinni pitkä penni monien eri toimijoiden rahaa, mitä on laskettu saatavan takaisin lippukassoilta.

– Meillä on arvio, että jos nyt tulee kolmen kuukauden sulku, liikevaihtomenetys Suomessa on 35 miljoonaa euroa. Osa siitä menisi teattereihin, osa levittäjien kautta tuottajille, Koistinen laskee.

– Elokuva-ala on kaikin puolin hyvin pieneltä osin edes pk-yritystoimintaa, vaan pikemmin mikroyritystoimintaa. Puskureita ei kyllä ole.

Kotimaisten elokuvien ja tuottajien tulevaisuudesta on siis huolta.

Koistinen toivoo tässä tilanteessa ymmärrystä muun muassa elokuvateattereiden vuokranantajilta, mutta katseet on monen muun tavoin käännetty myös valtiovallan suuntaan. Koistinen on toimittanut elokuva-alan puolesta toivelistan opetus- ja kulttuuriministeriöön lisäbudjettineuvotteluiden evästykseksi.

– Tosiasia on, että hallituksen ovea hakkaa tällä hetkellä aika moni muukin kuin kulttuuriala, Koistinen ymmärtää.

Muutama elokuva kärsi pahoin

Koronaepidemian iskiessä muutama kotimainen, hiljattain ensi-iltaan tullut elokuva kärsi pahasti. Kaikkein dramaattisin kohtalo oli Koistisen mukaan Tuukka Temosen Aika jonka sain -elokuvalla, mutta kolhuja saivat myös Taneli Mustosen Se mieletön remppa ja Klaus Härön Elämää kuoleman jälkeen.

Elämää on kuitenkin myös koronan jälkeen, vakuuttaa Koistinen kaikesta huolimatta.

– Elokuvateatterit kyllä aukeavat vielä joskus ja bisnes lähtee liikkeelle, mutta kyllä tämä hetken varmaan taapertamista on.

Koistisen luottoa lisää se, että elokuvateatterikäynneissä on taustalla pitkä nouseva trendi, mitä ovat osaltaan potkineet hyvin menestyneet kotimaiset elokuvat sekä ympäri maata tehdyt investoinnit uusiin teattereihin ja entisten ehostamiseen. HäSa

Uusi Bond siirtyy syksyyn

Muun muassa nämä ensi-illat ovat siirtyneet Suomessa koronaviruksen takia:

Black Widow

Upseeri ja Vakooja (J’accuse)

Näkemiin professori (The Professor)

Näkemiin Neuvostoliitto

Viimeiset

Neiti Aika

Mulan

The New Mutants

Hiljainen paikka Osa 2

Koesoitto

Uuden Bond-elokuvan eli No Time to Die alkuperäinen ensi-ilta oli suunniteltu olevan huhtikuussa 2020, mutta se siirrettiin marraskuulle 2020.

Fast & Furious 9 -elokuvan ensi-ilta vuodella eteenpäin kevääseen 2021.

Tapahtumat siirtyvät

Kotimaisen elokuva-alan palkinnot jaetaan myöhemmin, kun Jussi-gaala siirtyy. Sen piti olla 20.3.

Ranskassa Cannesin elokuvajuhlat siirtyvät toukokuulta ja uusi aika on näillä näkymin kesäkuun loppupuolella.

Eurooppalaisen elokuvan festivaali Espoo Ciné siirtyy, kuten myös lasten- ja nuortenelokuvatapahtuma Junior Ciné sekä Ciné kylässä -tapahtuma.

Season Film Festival Helsingissä siirtyy syksylle alkuperäisestä ajankohdastaan 26.–29.3.

Sen sijaan Sodankylän elokuvajuhlat 10.–14.6. on tämän hetken tiedon mukaan tarkoitus pitää suunnitellusti.

Päivän lehti

6.4.2020